Nieuw onderzoek naar de positieve effecten van een gezond kantoorgebouw

Een gezond kantoorgebouw: goed voor werknemers én werkgevers

Er is veel aandacht voor de vraag of ventilatiekwaliteit in gebouwen effect heeft op de overdracht van het Coronavirus. Maar ook los daarvan heeft het binnenklimaat in gebouwen directe gevolgen op medewerkers. Mensen besteden 90% van hun tijd in gebouwen, en een belangrijk deel daarvan op kantoor. In een baanbrekend onderzoek heeft een team van de Universiteit Maastricht onlangs het verband aangetoond tussen de kwaliteit van binnenklimaat en de gezondheid van kantoorgebruikers. Een gezonder gebouw leidt tot een gezondere medewerker en een lager ziekteverzuim.

Relatie met arbeidsproductiviteit

Gezondheid is een basisvoorwaarde voor arbeidsproductiviteit. Bedrijven en andere organisaties hebben te maken met omvangrijke kosten van verzuim en niet-productieve aanwezigheid van hun medewerkers. Recent onderzoek, gepubliceerd in het toonaangevende wetenschappelijke tijdschrift PLOS ONE, analyseert de gevolgen van binnenklimaat op kantoor voor de gezondheid, het welbevinden en de arbeidsvreugde van mensen die er werken. Het onderzoek maakt gebruik van een natuurlijk experiment waarin 70% van de medewerkers van de middelgrote Nederlandse gemeente Venlo zijn verhuisd van een conventioneel gebouw naar een gebouw dat is ontworpen en gebouwd naar de hoogste standaarden van duurzaamheid en gezondheid. De overige 30% van de medewerkers verhuisden niet: de controlegroep.

Lager ziekteverzuim

Al deze mensen deden viermaal mee aan een enquête over de kwaliteit van het binnenklimaat en hun gezondheid: de eerste vlak voor de verhuizing en de andere drie gespreid over de twee jaar na de verhuizing. De resultaten laten significante verbetering zien in de beleving van het binnenklimaat, vooral wat betreft luchtkwaliteit, temperatuur en licht voor de groep medewerkers in het gezonde gebouw. Zij hebben ook 50% minder symptomen van het “sick building syndroom”, zoals droge ogen, vermoeidheid en hoofdpijn. De gezondheidsverbetering is het grootst voor oudere medewerkers. Van groot belang voor werkgevers is de laatste bevinding: medewerkers in het gezonde hebben hebben een twee procent lager ziekteverzuim.