College Robert Horselenberg in De Universiteit van Nederland

Hoe laat je een onschuldige bekennen?

Stel je voor: je vindt je partner neergestoken in de woonkamer. Je probeert tevergeefs te reanimeren en belt de politie. Het is één grote nachtmerrie. Maar het wordt erger: jij bent de hoofdverdachte. Rechtspsycholoog Robert Horselenberg (Maastricht University) analyseert politieverhoren. In dit college legt hij uit hoe jij als onschuldige toch achter de tralies kan belanden.

• Drie onderzoekers van Universiteit Maastricht (UM) ontvangen een prestigieuze ERC Starting Grant van de European Research Council. Ze krijgen elk 1,5 miljoen euro. Hun financiering is onderdeel van het EU Horizon Europe-programma.

• ‘Am AI Right?' is project dat is opgezet door een interdisciplenair team van onderzoekers van het Law and Tech Lab en het Brightlands Institute for Smart Society (BISS). Met het project willen de onderzoekers de manier waarop iemand toegang krijgt tot juridische expertise transformeren.

• Wie A zegt, moet ook B zeggen. Daarom ging bijzonder hoogleraar herstelrecht en universitair hoofddocent straf(proces)recht Jacques Claessen vrijwillig aan de enkelband.