07 okt
Studium Generale | Kunst

BFF #11 Shake Patriarchy!

Elke eerste vrijdag van de maand, gratis toegang! Tijdens de Bonnefanten First Fridays (#BFF) kan het publiek zelf het programma bepalen.

Gender, activisme en vrouwenrechten. Tijd om wakker te schudden wie nog niet wakker is. Op de 11e editie van #BFF opent Bonnefantenmuseum de deuren om samen met Studium Generale (SG) en COC Limburg in te zoomen op de rol van gender in de kunstwereld.

Talkshow SG ontmoet …
In de talkshow gaat programmamaker Barbara Strating in gesprek met gasten aan de hand van het schilderij de Zondeval.

SG ontmoet Aya Sabi: Schrijver Aya Sabi wordt geïnterviewd over haar recent verschenen roman Half leven, waarin ze onderzoekt hoe het is je te verhouden als moeder, dochter, grootmoeder, echtgenote, weduwe, geliefde, vrouw. De vrouwen reflecteren in haar boek op zichzelf en hun wereld, maar vooral houden ze elkaar een spiegel voor, terwijl hun levens bewegen, botsen en verstrengelen.

SG ontmoet Lotte Thissen: Cultureel antropoloog en onderzoeker Inclusie & Diversiteit bij Movisie dr. Lotte Thissen wordt geïnterviewd over de impact die de representatie van het vrouwenlichaam in onze beeldcultuur heeft op ons zelfbeeld en onze ideeën over diversiteit en inclusie in brede zin.

Andere programmaonderdelen van SG

• Onderzoeker Luca Soudant (Open Universiteit) onderzoekt hoe we gender toeschrijven aan geluid. In een doorlopende workshop kan het publiek zelf experimenteren met geluiden en de betekenis die we daaraan toekennen.
  • Docent en onderzoeker Ulrike Scholtes PhD (Zuyd Hogeschool) ontwikkelde speciaal voor deze avond een audiotour, een oefening in het gebruik van je lichaam in een museum.
  • En, speel door heel het museum het spel Shirts against Patriarchy!

En er is meer

• Laat 'Nurse Purse’ Darla Davina jouw toekomst lezen op basis van je handtas.
  • Geniet van een drag en burlesk optreden van o.a. Gigi Love en White Canvas.
  • Kom alles te weten over professionele drag make-up, en ga het gesprek aan over gender.
  • Tijdens deze avond zal de performance ‘Sweet Dreams Sweet’ van Melati Syrodarma, winnaar van de Bonnefanten Award for Contemporary Art 2022, plaatsvinden en zal een special guest uit de tentoonstelling Beating Around the Bush #7: Vals Plat je meenemen in een flamboyante demonstratie.

Naast dat de tentoonstellingen ook gratis zijn te bezoeken, genoeg om naar uit te kijken!

Klik hier voor voor meer informatie

Meer events