15 okt

On-Site Promotie Samantha Eeke Martens

Promotor: Prof. dr. D.H.J.M Dolmans

Co-promotores: Dr. H.A.P. Wolfhagen, Dr. J.R.D. Whittingham

Trefwoorden: student-docent partnerschap, studentparticipatie, hoger onderwijs

"Building student-staff partnerships in higher education"

Het doel van dit proefschrift is om bij te dragen aan het opbouwen van student-docent partnerschappen (SDP’s). Dat zijn samenwerkingsverbanden waarbij studenten en docenten op een gelijkwaardige, maar niet identieke manier bijdragen aan besluitvormingsprocessen en de verbetering van onderwijs. Deze dissertatie onderzocht wat ervaringen en wensen van studenten zijn met betrekking tot SDP’s, wat de opvattingen van docenten over SDP’s zijn en wat voorwaarden voor SDP’s zijn. Er zijn vijf studies bij docenten en studenten uitgevoerd met behulp van kwantitatieve, kwalitatieve, mixed-methods en literatuuronderzoek designs. De resultaten van deze studies laten zien dat studenten meer betrokken willen worden als partners bij het verbeteren van onderwijs dan nu het geval is. Dit geldt voor zowel de studenten die al actief betrokken zijn bij onderwijsverbetering als voor studenten die dat nog niet zijn. Ook blijkt dat docenten openstaan om zich richting SDP’s te bewegen maar zij willen eindverantwoordelijk blijven.

Klik hier voor de live stream.