Promotie Mw. Corinne Ammann-Reiffer, MSc.

Promotor: prof.dr. R.A. de Bie
Co-promotores: dr. C.H.G. Bastiaenen, prof.dr. H.J.A. Hedel, Zurich, CH.

Trefwoorden: pediatrisch, kind, mobiliteit, looppatroon, variabele, neurorevalidatie

"Measuring and Training of Walking Abilities in Pediatric Neurorehabilitation"

Loopvermogen is vaak een primair aandachtspunt in de pediatrische neurorevalidatie. Dit proefschrift bevat een gedetailleerd overzicht van meetinstrumenten die veel worden gebruikt om het looppatroon van kinderen met neuromotorische aandoeningen in kaart te brengen. Verder laten we zien dat de Functional Mobility Scale en de Gilette Functional Assessment Questionnaire Walking Scale het mogelijk maken om tijdens klinische opnames de dagelijkse bewegingsactiviteit van kinderen te evalueren – iets waar doorgaans te weinig aandacht voor is tijdens onderzoeken en in de klinische praktijk. Tot slot kijken we naar het herstel in loopvermogen door de effectiviteit te onderzoeken van robot-ondersteunende looptraining, een behandelstrategie die tien jaar geleden is geïntroduceerd in pediatrische neurorevalidatie.