Promotie María Belén Beltramo Gómez

Promotores: Dr. Alie de Boer, Dr. Hanne Diliën

Co-promotor: Dr. Miriam J.E. Urlings

Trefwoorden: Voedingsclaims, Consumentenbescherming, Gezondheidsbevordering, Verse producten

 

"Food Labelling Policies For Fresh Produce Promotion: Integrating Scientific Evidence, Regulation, And Consumer Preferences"

 

Etiketten op voeding helpen consumenten met informatie over voedingswaarde, herkomst en andere claims over het product. In haar onderzoek bekijkt Belén Beltramo hoe vrijwillige etikettering van verse producten werkt in de EU.

Haar bevindingen laten zien dat we betere voedseldata nodig hebben, omdat de samenstelling van producten per land verschilt. Ook wordt de opname van vitamines, een belangrijk aspect van de voedingswaarde, vaak niet genoemd. Consumenten met meer kennis over voeding begrijpen etiketten beter, maar de voorkeuren voor claims verschillen per groep.

Beléns onderzoek benadrukt het belang van meer voedingseducatie en etiketten die beter passen bij het product en de doelgroep. Ook kunnen extra initiatieven, zoals workshops of bonussen, helpen bij het maken van gezondere en meer duurzame keuzes.

Tot slot moet beleid beter aansluiten bij de behoeften van consumenten en hen ondersteunen in het maken van duurzame keuzes.

Klik hier voor de livestream.

Lees ook