06 sep

Opening Academisch Jaar 2021/2022

De Opening Academisch Jaar vond plaats op 6 september. Je kunt zowel de ochtend- als de middagsessie hieronder terugkijken. Later vandaag zetten we meer video's en foto's online.

Het thema van de Opening Academisch jaar was: 'Transforming Universities'. Onder de video's lees je meer over het programma.

Ochtendprogramma

Middagprogramma

Over deze editie

Onze universiteit wordt nog altijd als jong gezien, en als trouw aan haar principes. En toch zou de huidige UM moeilijk te herkennen en te volgen zijn voor haar oprichters van 45 jaar geleden. Maar dat is zeker geen slechte zaak - universiteiten zijn immers niet in beton gegoten, maar organische gemeenschappen die zichzelf voortdurend opnieuw uitvinden en nieuw leven inblazen. Transformatie is een pijler van onze universiteit.

We wijden ons aan het oplossen van grote maatschappelijke vraagstukken en willen een positieve invloed hebben op de regio waar wij onderdeel van uitmaken. Wij laten ons leiden door de maatschappij waartoe wij behoren, daarop reageren wij en passen we ons aan. Een maatschappij die slimme jonge mensen voortbrengt, jonge mensen die hun stempel drukken op hoe wij dingen doen en hoe wij tegen de wereld aankijken. Op onze beurt reiken wij oplossingen aan en helpen wij deze jongeren om kritische denkers te worden, deskundigen die het verschil zullen maken in de samenleving. Wij genereren nieuwe kennis, kennis die ons voortdurend inspireert en die ons dwingt te transformeren, te evolueren.

Transformatie impliceert altijd dat iets bekends wordt achtergelaten, ten gunste van iets nieuws en onbekends. Iets dat even beangstigend als noodzakelijk is. De pandemie dwong ons tot een hyper-versnelde overgang naar een universiteit die alle onderwijsactiviteiten online aanbiedt. Van Probleemgestuurd Onderwijs tot internationalisering, wij zijn er altijd trots op geweest pioniers te zijn in de transformatie van het hoger onderwijs. Onze geschiedenis en waarden hebben ons tot de grote stap aangezet om het voortouw te nemen bij de oprichting van de eerste echte Europese universiteit.

Tijdens deze opening van het academisch jaar denken wij na over hoe de UM verandert, hoe wij ons aanpassen en innoveren als antwoord op de loop der gebeurtenissen, maar ook hoe wij deze veranderingen kunnen aanzwengelen, de samenleving kunnen veranderen en zo bijdragen aan een veiligere en mooiere toekomst.

Keynote Lecture

Mamokgethi Phakeng zal dit jaar de keynote-lezing online verzorgen. Zij is vice-rector van de Universiteit van Kaapstad en professor in de wiskunde. Naast een eminente academische carrière, zowel als onderzoeker als leider, is zij een kritisch denker die belangrijke bijdragen heeft geleverd aan internationale conferenties met lezingen en andere activiteiten. Zij heeft een doctoraat in wiskundeonderwijs van de Universiteit van Witwatersrand, een eredoctoraat in de wetenschappen van de Universiteit van Bristol, en is onder meer bekroond met de titels als de meest invloedrijke vrouwelijke academicus in Afrika en Zakenvrouw van het Jaar.

Zij heeft talrijke prijzen en awards gewonnen voor haar onderzoek en gemeenschapswerk, waaronder de Orde van de Baobab die haar werd toegekend door de president van Zuid-Afrika. Naast lid van de Academy of Science of South Africa en de African Academy of Sciences, is zij ook bestuurslid van de Oprah Winfrey Leadership Academy for Girls. Naast vele andere diensten aan onderwijsstichtingen is zij trustee bij de South African Student Solidarity Foundation for Education. Zij richtte een non-profitorganisatie op die financiële en educatieve steun verleent aan studenten uit townships en plattelandsgebieden.

Als leider in het hoger onderwijs heeft Kgethi, zoals zij ook wel wordt genoemd, altijd in de voorhoede van veranderingen in onderwijs, onderzoek en samenleving gestaan.

phakeng opening academic year

Professor Mamokgethi Phakeng zal ook op 7 september online spreken tijdens een evenement dat wordt georganiseerd door ons D&I office, getiteld: Afternoon with a Game-Changer.

Honours

Tijdens de academische zitting in de namiddag zullen de winnaars van de Wynand Wijnen-prijs en de Studentenprijs worden gehuldigd. Daarnaast worden de Proefschriftenprijs en de Edmond Hunstinxprijs uitgereikt. Deze prijzen zouden tijdens de Dies Natalis worden uitgereikt, maar werden vanwege de pandemie verplaatst naar de Opening Academisch Jaar.

De UM zal een eredoctoraat toekennen aan Jaap van Dissel. Hiertoe was al begin 2020 besloten, in de aanloop naar de 45e Dies Natalis, maar moest zoals gezegd om veiligheidsredenen worden uitgesteld.

Jaap van Dissel is hoogleraar interne geneeskunde aan de Universiteit Leiden, directeur van het Centrum Infectieziektebestrijding van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM), en voorzitter van het Outbreak Management Team (OMT). Hij ontvangt het eredoctoraat voor zijn publieke rol in het overbrengen van wetenschappelijke inzichten rond COVID-19 uit zijn vakgebied aan beleidsmakers en het publiek onder zeer moeilijke omstandigheden.

Ochtendprogramma

Het nieuwe strategische programma van de UM zal officieel worden gelanceerd na het ochtendprogramma, waarin een panel van deskundigen de belangrijkste aspecten van de toekomstvisie van de UM zal bespreken.

Dies natalis 2021

Professor Jaap van Dissel

• 01 mei

Pick Our Brains

On 14 March, our speakers are Prof. Başak Çalı (Hertie School, Oxford University) and Prof. Laurence R. Helfer (Duke University, University of Copenhagen) - Title: Rethinking Human Rights Treaty Withdrawals

• 17 mei 05 dec

Afstudeerceremonies Bachelors

Met trots overhandigen wij op deze feestelijke dag de diploma's aan onze afgestudeerden.
    De afgestudeerden ontvangen van Law Events Office een uitnodiging om zich in te schrijven.

• 28 jun 06 dec

Afstudeerceremonies Masters