Website
Voor de website van de Universiteit Maastricht is een contentstrategie geformuleerd gebaseerd op uitgebreid onderzoek en interviews met gebruikers van de website, waaronder medewerkers, onderzoekers en (aankomende) studenten. In totaal hebben er vijftien besprekingen plaatsgevonden met ongeveer 200 personen.
Deze gesprekken hebben geholpen bij het identificieren van de vragen van gebruikers. Hierdoor kun je als organisatie echte antwoorden geven op die vragen. Onder content valt alles dat op de site staat: foto’s, illustraties en infographics, video, en tekst. Een contentstrategie geeft richting aan online merkidentiteit, zorgt voor een klantgerichte focus en een goed beheer van kanalen.
Vraag je bij het schrijven van iedere tekst af wat de gebruiker ermee moet. Welke taak ondersteun je met jouw stuk? Hoe zorg je dat het stuk aan de doelen van de universiteit voldoet? Want wat maakt het nou écht Maastrichts?
Gebruikerstaken:
- studie kiezen
- aanmelden
- studeren
- leven als student
- maatschappelijk oriënteren
- beeld vormen
- samenwerken
- financieren
- oriënteren op loopbaan bij de UM
UM’s goals
De doelstellingen van de UM sturen welke van deze gebruikerstaken centraal staan. Wat wil de UM bereiken, wie wil ze zijn? De UM wil:
- een aantrekkelijke organisatie zijn
- toegevoegde waarde voor de maatschappij bewijzen
- juiste mensen aantrekken voor de juiste positie; zowel studenten, onderzoekers en medewerkers
- voldoende financiering verkrijgen
- eigen mensen ondersteunen
Schrijftips:
- hou het bondig
- val met de deur in huis
- zorg voor goede, beschrijvende (tussen)koppen
- hou SEO (Search Engine Optimalisatie) in de gaten, zodat de content ook door Google gevonden wordt
- denk na over zoekwoorden
Lees meer hierover bij 4. Relevantiecheck content.