26 apr

Promotie Mw. drs. Kirsten K.B. Peetoom

Promotores: prof.dr. J.W.L. Cals, prof.dr. G.J. Dinant, prof.dr. R.M.M. Crutzen

Trefwoorden: kinderen, koorts, kinderdagverblijf, consultatiebureau, educatiematerialen

“Fever management in children under 4 years in childcare centers and well-child clinics”

Dit proefschrift brengt mogelijkheden in kaart om het handelen rondom een kind met koorts op het kinderdagverblijf en het consultatiebureau te verbeteren. Het proefschrift bevat eerst een uitgebreide behoeftepeiling onder huisartsen, artsen en verpleegkundigen op het consultatiebureau en leidsters op het kinderdagverblijf. Vervolgens wordt de ontwikkeling van educatiematerialen voor leidsters op het kinderdagverblijf beschreven op basis van deze behoeftepeiling. Deze educatiematerialen hebben ten doel om leidsters op het kinderdagverblijf te ondersteunen in de besluitvorming rondom kinderen met koorts. Het effect hiervan is geëvalueerd op 18 locaties van een grote kinderdagverblijforganisatie in Zuid-Limburg. Op de 9 locaties die met de materialen werkten zagen we een toename in kennis, zelfvertrouwen en een verbetering in hun attitude en risicoperceptie ten aanzien van koorts in vergelijking tot de locaties zonder materialen. De educatiematerialen hebben niet geleid tot een lager ziekteverzuim.