ITEM Evenement

ITEM Discussiebijeenkomst: Revival van het zogenaamde dertiende-landstelsel?

Het is dit jaar 50 jaar geleden dat Verordening 1612/68 (thans: Vo. 492/2011) in werking is getreden. Art. 7, tweede lid, van deze verordening is een belangrijke bepaling. Ingevolge deze bepaling geniet een grenswerker dezelfde sociale en fiscale voordelen als de nationale werknemers.

In 1992, ruim 25 jaar geleden, is het Verdrag van Maastricht tot stand gekomen. Er was volop aandacht voor de open binnengrenzen en een socialer Europa. In deze sfeer introduceerde prof. Danny Pieters in 1995 het zgn. dertiende-land stelsel.

Is de tijd thans rijp voor een revival van dit stelsel? Bestaan er überhaupt nog ideeën over harmonisering van de sociale stelsels? Kan de recent geïntroduceerde Europese pijler van sociale rechten nog van betekenis zijn? Is convergeren van de sociale en fiscale stelsels een idee? Of moeten we ons concentreren op beter en samenhangend fiscaal en sociaal coördineren?

Op 8 november 2018 zal onder leiding van prof. H. Verschueren een discussie plaatsvinden over dit het stelsel en mogelijke alternatieven in relatie tot enige huidige problemen van migrerende en grensoverschrijdende werkers.  Prof. D. Pieters zal een inleiding geven, waarna F. De Wispelaere en M. Weerepas de discussie zullen openen met een aantal stellingen.

De discussie zal plaatsvinden tussen mensen die geruime ervaring hebben met betrekking tot de problematiek en een aantal jonge academici, Generation Maastricht!

15.00 uur: Ontvangst
15.30 uur: Welkom door Provincie Limburg
15.35 uur: Inleiding prof. D. Pieters, gewoon hoogleraar socialezekerheidsrecht KU Leuven
16.15 uur: Bespreking stellingen F. de Wispelaere, onderzoeksexpert KU Leuven
16.30 uur: Bespreking stellingen M. Weerepas, bijzonder hoogleraar grensoverschrijdende arbeid Universiteit Maastricht / ITEM
16.45 uur: Discussie
19.00 uur: Afsluiting
Voorzitter: prof. H. Verschueren, gewoon hoogleraar Internationaal en Europees sociaal recht Universiteit Antwerpen

Deelname aan deze discussiebijeenkomst is enkel op uitnodiging. Bij vragen neemt u alstublieft contact op met prof. Marjon Weerepas.

Deze discussiebijeenkomst past bij het programma ‘Maastricht, Working on Europe’: de positionering van Maastricht als werkplaats van Europa; de plek waar de mensen van Europa elkaar treffen, waar ze samen nadenken over hoe het anders en beter kan en daar praktisch mee aan de slag gaan. In wisselwerking met Europese burgers willen de partners Provincie Limburg, Gemeente Maastricht en Universiteit Maastricht zich op Europese vraagstukken richten, zoals die op het gebied van sociale rechten.

• 16 okt 31 dec

Pensioenexpertisesessie (online)

Het expertisecentrum ITEM organiseert, in samenwerking met Montae & Partners, een (digitale) pensioenexpertisesessie webinarreeks.

• 30 apr

Graduate School Methods Seminar

We are very excited to announce that the Graduate School is starting a new series of Graduate School Methods Seminars. In the seminar, guest speakers will present fundamentals, advantages, problems, and limits of a method that they are expert in. They will do this through the lens of their own...

• 01 mei

Pick Our Brains

On 14 March, our speakers are Prof. Başak Çalı (Hertie School, Oxford University) and Prof. Laurence R. Helfer (Duke University, University of Copenhagen) - Title: Rethinking Human Rights Treaty Withdrawals

• 08 mei

M-EPLI Talks

M-EPLI Talks bieden een forum om academisch werk en ideeën te delen. Deze bijeenkomsten vinden gedurende het studiejaar twee keer per maand plaats aan de Faculteit der Rechtsgeleerdheid van de Universiteit Maastricht.

Meer events