UM en de politieke discussie over internationalisering

Internationalisering van het onderwijs, en specifiek de instroom van internationale studenten is een hot topic in de Nederlandse politiek. Dat zal ook begin 2023 het geval zijn. Als meest internationale universiteit van het land volgt de UM de ontwikkelingen natuurlijk op de voet en blijft de instelling in het belang van de universiteit en de regio bij eventuele regelgeving ter beperking van de instroom van buitenlandse studenten om maatwerk vragen.

De minister heeft de Tweede Kamer toegezegd om in februari 2023 met voorstellen te komen voor de beheersing van instroom van internationale studenten. Daarbij houdt hij alle opties open, van capaciteitsmaatregelen tot aanvullende eisen aan de onderwijstaal. Wel heeft de minister gemeld oog te hebben voor eventueel maatwerk voor zogenoemde krimpregio’s en tekortsectoren. De UM is daar blij mee.

Wat vindt en doet de UM?

De UM is van mening dat voldoende instroom van internationaal talent komende jaren hard nodig blijft voor Nederland. Zeker in grensregio’s en regio’s met een relatief sterke vergrijzing is dat absolute noodzaak. In Limburg is de aanwezigheid van internationaal talent niet alleen logisch in een regio waar drie landsgrenzen samenkomen, maar ook een voorwaarde voor een volwaardig en sterk onderwijsaanbod. Dat versterkt bovendien de kansen voor de eigen jeugd. Samen met andere onderwijsinstellingen in de provincie, voorziet de UM daarin.

Het is logisch dat universiteiten die in de problemen komen door een te grote instroom de mogelijkheid krijgen om maatregelen te nemen. Door ruimte te bieden aan internationaal onderwijs waar dat kan en alleen daar beheersmaatregelen te treffen waar dat moet, wordt voldoende (ook internationaal) talent opgeleid voor een gezonde arbeidsmarkt in de toekomst.

Maatwerk voorkomt dat het kind met het badwater wordt weggegooid. Neem de UM: er is geen sprake van een recente, onbeheersbare instroom van internationale studenten. De UM ís al jaren een internationale universiteit (met ruim 50% van de studenten en 40% van het wetenschappelijk personeel internationaal) met aantoonbare voordelen voor stad, regio en land. En voor de studenten en medewerkers zelf! Rigoureuze capaciteitsmaatregelen of nieuwe eisen aan de onderwijstaal zouden afbreuk doen aan het internationale onderwijs- en onderzoeksklimaat dat hier en in andere steden floreert.

Samen met anderen zullen we komende tijd het belang voor Nederland van goed internationaal onderwijs en van maatwerk om de studenteninstroom te beheersen onder de aandacht blijven brengen van decisionmakers in Den Haag en daarbuiten.

Ook de Universiteitsraad heeft zich uitgesproken over het belang van maatwerk. Lees hier de brief waarin het standpunt van de raad is verwoord.