Vrouwenrechtswinkel: voor vrouwen, door vrouwen

In een groot gebouw aan de Franciscus Romanusweg heeft de Stichting Vrouwenrechtswinkel Maastricht haar kantoor. Vrouwelijke rechtenstudenten staan daar vrouwen met juridische vragen of problemen bij met vooral raad. Donderdagavond en vrijdagmorgen staat de deur twee uur lang open voor iedere vrouw die een juridische vraag heeft. Voorzitter Nicky Limbourg is derdejaarsstudent Nederlands Recht en werkte eerst een jaar als vrijwilliger voordat ze de voorzittersrol op zich nam. “Ik kreeg allerlei ideeën in dat jaar voor hoe we de naamsbekendheid van de Vrouwenrechtswinkel konden verbeteren en ik doe graag dingen naast mijn studie.”

Wel of geen advocaat nodig?

De vragen die op het spreekuur komen zijn zeer divers. Van een scheiding in combinatie met een omgangsregeling tot een buitenlandse vrouw met een partner die in Nederland wil werken. De vrijwilligers, die altijd minstens tweedejaars rechtenstudent zijn, geven een inhoudelijk juridisch advies en kunnen ook beoordelen of het nodig is om naar een advocaat te stappen. Soms kan een vraag met bemiddeling door de studenten worden opgelost. Als een advocaat nodig is, kunnen de studentes een berekening maken wat de kosten voor de vrouw zullen zijn en het eerste gesprek met hen voorbereiden. En ze hebben een groot netwerk van advocaten, veelal alumni van de UM, naar wie ze makkelijk kunnen doorverwijzen.

De tekst gaat verder onder de foto.

Femke Kools (tekst)
Women's rights

• Na jaren van turbulentie, heeft het leven van alumna Lea Vink een vlucht genomen in Wenen. Ze kan er nieuwe stappen zetten in haar loopbaan op het kruispunt van luchtvaart en organisatiepsychologie. Ook op persoonlijk gebied lacht het geluk haar toe sinds haar transitie van man naar vrouw.

• Anne Roefs heeft een Vici-subsidie ​​van € 1,5 miljoen ontvangen . De hoogleraar Psychologie en neurowetenschappen van abnormaal eetgedrag, heeft meerdere malen getwijfeld tussen een carrière als wetenschapper of topkok. Inmiddels is ze gepassioneerd over haar wetenschappelijk onderzoek naar...

• Seksuele intimidatie in het openbaar wordt strafbaar als overtreding. Een goed idee, vindt hoogleraar straf(proces)recht Suzan van der Aa, maar niet genoeg. “Seksuele intimidatie op de werkvloer komt ook vaak voor en heeft voor de slachtoffers meestal meer impact.”