Enactus: ondernemende studenten met een groot hart

Studenten die niet alleen iets positiefs willen bijdragen aan de samenleving, maar ook een ondernemersgeest hebben, kunnen terecht bij Enactus Maastricht. Ook dit is een wereldwijde studentenorganisatie, actief in 36 landen.

Rens Roodzant is momenteel voorzitter van de Maastrichtse afdeling en derdejaars student International Business. “Enactus helpt studententeams om een eigen project op te bouwen, dat uiteindelijk een zelfstandig bedrijf kan worden.” Een succesvol voorbeeld is Arbor, dat draait om notitieboekjes gemaakt van hergebruikt papier. Veel afgedankt papier is immers deels blanco en in plaats van dat weg te gooien, wordt het gescreend op vertrouwelijke informatie, op formaat gesneden, voorzien van een mooie kaft van papier uit de Jan van Eyck Academie en gebundeld tot notitieboekjes. “Arbor groeit nog altijd, er worden meer bestellingen geplaatst dan we soms aan kunnen, bijvoorbeeld door Heineken, of de UM.”

Duurzaamheid en samenleving eerst, dan pas winst

Een ander project is Cook & Connect, een cateringbedrijf waar de culinaire talenten van migranten centraal staan: een zeer succesvol concept waarvoor Enactus als ‘incubator’ fungeerde. Het maatschappelijke en duurzame doel staat altijd centraal bij Enactus-projecten, daarna komt pas de winst. Rens: “Corporate Social Responsibility is een ‘trending topic’, maar vooral in een theoretisch kader. Bij Enactus kunnen studenten het toepassen in de werkelijkheid. ‘Finance’ draait allemaal om investeren, maar zelden in duurzame projecten. Terwijl het belangrijk is waarín je investeert. Ik vind dat je moet staan voor waar je in gelooft.”

(tekst loopt door onder de foto)

Femke Kools (text)
enactus

Cook & Connect

• Na jaren van turbulentie, heeft het leven van alumna Lea Vink een vlucht genomen in Wenen. Ze kan er nieuwe stappen zetten in haar loopbaan op het kruispunt van luchtvaart en organisatiepsychologie. Ook op persoonlijk gebied lacht het geluk haar toe sinds haar transitie van man naar vrouw.

• Anne Roefs heeft een Vici-subsidie ​​van € 1,5 miljoen ontvangen . De hoogleraar Psychologie en neurowetenschappen van abnormaal eetgedrag, heeft meerdere malen getwijfeld tussen een carrière als wetenschapper of topkok. Inmiddels is ze gepassioneerd over haar wetenschappelijk onderzoek naar...

• Seksuele intimidatie in het openbaar wordt strafbaar als overtreding. Een goed idee, vindt hoogleraar straf(proces)recht Suzan van der Aa, maar niet genoeg. “Seksuele intimidatie op de werkvloer komt ook vaak voor en heeft voor de slachtoffers meestal meer impact.”