Opening Academisch Jaar 2023/24: een terugblik

Maandag 4 september opende de Universiteit Maastricht het academisch jaar 2023/24 in het Theater aan het Vrijthof. Het was een feestelijke dag, vol inspirerende speeches van onder andere ondernemer Yama Saraj. De muziek werd verzorgd door singer-songwriter Aafke Romeijn en gitarist Bram Ieven. Uiteraard werd het evenement weer afgesloten met een prijzenregen. De winnaars van de Edmond Hustinxprijs, de UM Studentenprijs en de Impactprijs namen hun awards in ontvangst.

Lees meer over de OAJ
  Zie de slideshow met foto's van het evenement
  Bekijk alle video’s
  Blik terug op de prijsuitreikingen van dit jaar

OAY

Compassion and challenges: flourishing through resilience

Collegevoorzitter prof. dr. Rianne Letschert opende het evenement met een speech die naadloos aansloot bij ‘Compassion and challenges: flourishing through resilience’, het thema van de opening van het nieuwe academisch jaar. Ze benadrukte het belang van het welzijn van de studenten en medewerkers van de Universiteit Maastricht, in een academische wereld die steeds meer focust op prestaties en status.

Keynote speaker dit jaar was ondernemer Yama Saraj. Hij deelde zijn levensverhaal dat vol tegenslagen én overwinningen zit. Met studenten Rosanne Vosters, Okeeno Hamilton en Natalia Podstawka besprak hij de mentale hindernissen waar (jonge) academici vaak tegenaan lopen. Yama gaf ons belangrijke inzichten waar we samen het komende academisch jaar mee aan de slag gaan.

“Verschillende meningen moeten niet voor verdeling zorgen. We moeten elkaar juist respecteren en andere visies blijven delen. Dit helpt ons om betere keuzes en regels te maken.”
Rianne Letschert, collegevoorzitter UM

Naast mooie speeches, hebben we ook genoten van de magische klanken van muzikaal duo Aafke Romeijn en Bram Ieven, en jazzband CLS Trio van het Conservatorium Maastricht. Na een grote prijsuitreiking met bevlogen winnaars, werd er samen geproost op de opening van het academisch jaar 2023/24.

“Kwetsbaar zijn is niet hetzelfde als breekbaar zijn. Er is een verschil tussen het benoemen van je problemen en je door deze te laten leiden.”
Yama Saraj, keynote speaker

Herbeleef de Opening Academisch Jaar 2023/24

De mooiste foto’s zijn hieronder voor je verzameld.

Klik op het icoontje om de hele serie te bekijken.
Foto's: Philip Driessen

Video's van de Opening Academisch Jaar 2023/24

Bekijk hier alle video’s van de OAJ. Van speeches tot prijswinnaars: raak (opnieuw) geïnspireerd!

Alle winnaars op een rij

Tijdens de opening van het academisch jaar 2023/24 werden drie belangrijke prijzen uitgereikt. Rector magnificus prof. dr. Pamela Habibović had de eer om de winnaars bekend te maken.

Impact Prize 2023

Impactprijs

De Impactprijs wordt jaarlijks toegekend aan het onderzoek van een promovendus dat de grootste impact op de samenleving heeft. Dit jaar was dat Study Smart van PhD-kandidaat Felicitas Biwer.
Study Smart is een online platform waar trainingen en inzichten voor effectieve leermethoden worden aangeboden. Samen met EDLAB, de Faculty of Health, Medicine and Life Sciences en vertegenwoordigers van andere faculteiten, ontwikkelde Felicitas het platform, dat inmiddels al door 3000 studenten wordt gebruikt.

Student Prize 2023

UM Studentenprijs

De UM Studentenprijs wordt ieder jaar uitgereikt aan studenten die naast hun studie bijzondere maatschappelijke- of culturele prestaties hebben geleverd. Dit jaar ging deze prijs naar werkgroep DIAS (Diversity, Inclusivity, Accessibility and Sustainability), die bestaat uit studenten Maaike van Uum, Helena Sanvicente, Serena Boukelmoun en Anna-Maria Lipolit.

Voor hun ‘Are you okay’-campagne creëerde DIAS stickers met een QR-code die leidt naar een interactieve infographic, met een overzicht van beschikbare hulpdiensten met bijbehorende contactgegevens.

Hustinx Prize 2023

Edmond Hustinxprijs

Dit jaar werd de Edmond Hustinxprijs uitgereikt aan Natasha Mason, assistent-professor bij de sectie Psychofarmacologie & Neuropsychologie. De afgelopen negen jaar onderzocht zij de mogelijke therapeutische voordelen van psychedelische drugs en cannabis. De Edmond Hustinxprijs wordt jaarlijks uitgereikt door Stichting Edmond Hustinx, om de impact van wetenschap in Zuid-Limburg aan te kaarten.