14 sep 15 sep

Festival van de Toekomst / Neimed Krimplezing

Op 14 en 15 september vindt in Zuid-Limburg het Festival van de Toekomst plaats. Met activiteiten van Neimed, met o.a. 'Zuid-Limburg in theorie: themasessies' en de 9e Neimed Krimplezing | 'Degrowth: Een agenda voor de antistad'.

ZUID-LIMBURG IN THEORIE: THEMASESSIES

Op donderdag 14 september van 13.30 tot 16.30 uur vinden op diverse locaties in de binnenstad van Heerlen themasessies plaats, waaronder ‘Grootschalige interventies: stedelijke transformatie?’, ‘Sociale innovatie: de veranderende dynamiek in de wijk’ en ‘Onderwijs’.

Grootschalige interventies: stedelijke transformatie?

Grootschalige interventies met het doel om te komen tot de transformatie van steden en regio’s, kunnen zich verheugen op relatief veel publiciteit en aandacht. Zelden echter wordt er gereflecteerd of en in hoeverre deze grootschalige interventies daadwerkelijk hebben geleid tot een duurzame transformatie van stad en/of regio. In dit mini-symposium gaan we gezamenlijk op zoek: Hoe kunnen we de impact van grootschalige interventies in stad en regio evalueren en zichtbaar maken? Dagvoorzitter is Nol Reverda, wetenschappelijk directeur Neimed.

Sociale innovatie: de veranderende dynamiek in de wijk

In deze themasessie staat het project Gebrookerbos als casus centraal. Middels presentaties wordt er inzicht gegeven in burgerinitiatieven die een nieuwe impuls geven aan een gebied en dit concept wordt afgezet tegen meer traditionele projectontwikkeling in publieke openbare ruimtes. Gebrookerbos is een gezamenlijk project van Gemeente Heerlen, Open Universiteit en Neimed. Gespreksleiders tijdens deze themasessie zijn Kelly Damoiseaux (Gemeente Heerlen) en Samira Louali (Neimed).

Onderwijs

Radicale veranderingen in het onderwijs zijn nodig, die leiden tot meer flexibiliteit en aanpassingsvermogen van het onderwijs aan veranderende eisen en omstandigheden. In deze themasessie wordt kennis gedeeld om verder inzicht te verwerven over de toekomstbestendigheid van het onderwijsaanbod en -inrichting in Nederland in de context van ontwikkelingen in krimpgebieden. De themasessie is georganiseerd in samenwerking met Open Universiteit. Dagvoorzitter is Wim Didderen, zakelijk directeur Neimed.

Aanmelden

Alle themasessies zijn gratis toegankelijk (aanmelden verplicht). Op de website van Festival van de Toekomst vindt u meer informatie en kunt u zich aanmelden (dag 1 middagprogramma).

9E NEIMED KRIMPLEZING │ DEGROWTH: EEN AGENDA VOOR DE ANTISTAD

Op vrijdag 15 september van 15.00 tot 16.30 uur vindt de 9e Neimed Krimplezing ‘Degrowth: een Agenda voor de Antistad’ plaats. Deze 9e editie staat in het teken van toekomstperspectieven voor de krimpende stad. In lijn met zijn in 2016 verschenen publicatie De Antistad presenteert Maurice Hermans in de 9e Krimplezing 'Agenda Antistad': een alternatieve agenda voor steden zonder groei, waarbij niet het verlies van wat was centraal staat, maar een optimistisch verlangen naar een kleinere, fittere en gelukkigere stad.

Documentaire Citizen Jane: Battle for the City

Na de Krimplezing, vanaf 16.30 uur, is er de mogelijkheid de documentaire ‘Citizen Jane: Battle for the City’ te zien. Een eenmalige, exclusieve vertoning van de film in het Royal Theater, georganiseerd in samenwerking met Maastricht-LAB.

Aanmelden

Neimed Krimplezing en de documentaire zijn gratis toegankelijk (aanmelden verplicht). Klik hier om in te schrijven, dat kan voor zowel de Krimplezing als de documentaire, of voor één van beide (dag 2 Neimed Krimplezing │ Citizen Jane: Battle for the City). Locatie: voormalig Royal Theater, Stationsplein 5 te Heerlen. Voor meer informatie: http://www.neimed.nl/nl/9e-neimed-krimplezing De Neimed Krimplezing is tevens onderdeel van Randland, georganiseerd i.s.m. SCHUNCK* en Cultura Nova.

Bron: Neimed

• 08 mei 30 jun

Globalization & Law Network Seminar Series 2023 - 2024

Het Globalisation & Law Network is samengesteld door een groep onderzoekers van de Universiteit Maastricht, met verschillende achtergronden, die vanuit een holistisch perspectief de rol van het recht in een globaliserende samenleving bestuderen. Uitgenodigde experts geven een presentatie over een...