Taal
  • Engels
Format
  • Voltijd
Startdatum
  • September
Locatie
  • Maastricht
Toelatinseisen

Cognitive and Clinical Neuroscience | Cognitive Neuroscience

Krijg diepgaande kennis van de menselijke hersenfunctie, perceptie en cognitie, gepaard met uitgebreide praktijkgerichte training in geavanceerde niet-invasieve imaging technieken (bijv. fMRI, fNIRS, DWI, EEG/MEG) en hersenstimulatie (TMS, tDCS).

Toelatinseisen
Cognitive Neuroscience banner oud

Waarom deze studie?

In de specialisatie Cognitive Neuroscience krijg je een unieke combinatie van diepgaande kennis over de werking, perceptie en cognitie van het menselijk brein, parallel met een extensieve en praktijkgerichte training in het gebruik van de meest geavanceerde non-invasieve hersenimaging- (waaronder fMRI, fNIRS, DWI, EEG/MEG) en hersenstimulatietechnieken (TMS, tDCS). De verkregen kennis en vaardigheden vormen een uitstekende achtergrond om deze technieken flexibel toe te passen in fundamentele, praktische en klinische onderzoekssettings.

In deze opleiding worden relevante onderwerpen van Cognitive Neuroscience behandeld en wordt gebruikgemaakt van de onderzoeksexpertise van de vakgroep Cognitive Neuroscience bij het Maastricht Brain Imaging Center (M-BIC). Door belangrijke onderwerpen te behandelen in perceptueel en cognitief hersenonderzoek werk je aan een gedetailleerd begrip van de wijze waarop het 'werkende' brein waarneemt, voelt, beweegt en bewustzijn creëert. Specifieke vakonderwerpen zijn onder meer auditieve en visuele perceptie, aandacht, taal, sensomotorische functies, leren, geheugen, hersenconnectiviteit, connectomie en neuro-imaging bij bewustzijnsstoornissen.

Daarnaast leer je hoe je deze kennis kunt vertalen naar empirisch onderzoek door middel van uitgebreide praktijkgerichte training in alle aspecten van de experimentele cyclus, inclusief experimenteel ontwerp, registratie en manipulatie van hersenactiviteit en geavanceerde data-analyse. Methoden die je leert toepassen zijn onder meer (f)MRI, fNIRS, DWI, TMS, tDCS, EEG/MEG en data-analyse in Matlab, EEGLAB, Brainvoyager en Turbo-BrainVoyager (neurofeedback).

Stages

Dankzij de lokale onderzoeksinfrastructuur en een zeer rijk internationaal netwerk heb je uitgebreide mogelijkheden voor stages in cognitieve neurowetenschap en verwante velden in ons centrum en bij topuniversiteiten over de hele wereld (waaronder Cambridge, Harvard, NIH, Stanford, University College London). Stage-onderzoeksonderwerpen gaan van fundamenteel hersenonderzoek (bijvoorbeeld neurale basis van perceptueel leren, laag-specifieke aandachtseffecten in visuele cortex bij 7T fMRI) en toepassingen van geavanceerde neuro-imagingmethoden (bijvoorbeeld hersen-/computerinterfaces, multimodaal imaging) tot klinisch onderzoek (zoals tDCS-gebaseerde verlichting van fantoompijn, neurofeedbacktraining bij parkinsonpatiënten). We helpen je bij het vinden van onderwerpen en locaties die het beste passen bij je eigen interesses en carrièredoelen. Nieuwsgierig naar de projecten die studenten hebben uitgevoerd? Onder aan de pagina vind je een lijst met onderzoeksonderwerpen.

Docenten en onderzoeksomgeving

De docenten van Cognitive Neuroscience bestaan uit een internationaal en multidisciplinair team van onderzoekers, onder wie psychologen, biologen, artsen, technici, natuurkundigen en computerwetenschappers die gelieerd zijn aan het M-BIC en de Department of Cognitive Neuroscience aan de Faculty of Psychology and Neuroscience.

Het M-BIC biedt een unieke onderzoeksinfrastructuur met (ultra) high field imaging facilities (3T, 7T) en een van slechts vijf 9.4T-systemen wereldwijd, alsook volledig uitgeruste EEG-, fNIRS- en TMS/tDCS-laboratoria. Het onderzoek is georganiseerd rond perceptuele, cognitieve, methodologische thema's zoals beschreven op de website van het M-BIC. Voorbeelden van toegepaste/klinische onderzoeksprojecten zijn onder meer fMRI-gebaseerde neurofeedbacktherapie (bijvoorbeeld depressies, spinnenfobie), hersengebaseerde communicatie bij locked-in patiënten, TMS/tDCS-gericht hersenherstel na een beroerte of hersenoperatie, hersengebaseerde beoordeling van dyslexie-interventie, behandeling van tinnitus en toepassingen van gehoortoestellen.