MCICM en The Plant organiseren een workshop over digitaliteit in klassieke muziek
Het Maastricht Centre for the Innovation of Classical Music organiseerde op 30 mei 2024 samen met The Plant de workshop ‘Digital tech meets klassieke muziek’ bij de Faculty of Arts and Social Sciences. Deelnemers waren onder meer onderzoekers en studenten van FASoS, docenten van Conservatorium Maastricht en Zuyd Hogeschool en MCICM-onderzoekers.
Tijdens de workshop bespraken de deelnemers hoe technologie in hun dagelijkse praktijk wordt gebruikt en hoe deze kunnen worden ontwikkeld om een betekenisvolle impact te creëren. Er zijn al veel technologieën beschikbaar die muzikanten helpen, vooral tijdens de voorbereiding op een concert, maar deze brengen ook enkele tegenslagen met zich mee, zoals een overdreven afhankelijkheid van deze technologieën.
Na de discussie verkenden de deelnemers drie technologieën: virtual reality, geluidssensoren en RPi. Met deze ervaringen bespraken de deelnemers verder hoe deze ervaringen hun praktijk helpen, hoe zij dit wel en niet zien werken voor beoefenaars en publiek, en welke toekomstige technologieën zouden kunnen verkennen.
We zijn erg dankbaar voor de vriendelijke gastvrijheid van The Plant bij FASoS voor hun hulp bij het plannen en uitvoeren van deze workshop, en we kijken ernaar uit om in de toekomst een vervolgworkshop te ontwikkelen.
Lees ook
-
Samen bouwen aan een toekomstbestendig kennis- en innovatie-ecosysteem in Noord-Limburg
HAS green academy en de Universiteit Maastricht hebben op 12 juni een intentieverklaring ondertekend voor verdere samenwerking. Een belangrijke stap richting een meerjarige, strategische samenwerking in Venlo, waarin we onze krachten bundelen voor de regio, specifiek gericht op de Brightlands Campus...
-
Maastricht Montesquieu Instituut (MMI) opgeheven per 1 september 2025
MMI wordt per 1 september 2025 opgeheven; onderzoek wordt elders voortgezet.
-
De UM staat pal voor academische vrijheid en internationaal recht
De wereld beleeft onrustige tijden. Het verschrikkelijke geweld in onder andere Gaza en Oekraïne, maar ook anti-academische tendensen in bijvoorbeeld de Verenigde Staten, leiden ook bij ons tot discussies: van hoe universiteiten zich moeten verhouden tot ontwikkelingen in de wereld, tot hoe we...