Update #22: cyberaanval UM

27 januari 2020

Vanaf 9 uur vanochtend kan er weer geprint, gekopieerd en gescand worden vanaf de UM werkstations. Ook het VPN is in de lucht, dus vanaf vandaag kan er op een veilige manier vanuit huis worden gewerkt, met toegang tot de servers.

Printen

Printopdrachten kunnen weer kunnen gegeven aan de printer die geïnstalleerd is op de UM werkplekken. Ook de myprint website is operationeel. Medewerkers die voor 9 uur waren ingelogd op hun werkplek kunnen bij het selecteren van de printer de melding “toegang geweigerd” krijgen. Ze moeten dan eenmalig opnieuw inloggen.

VPN

Ook toegang tot het Virtual Private Network is hersteld, maar uitsluitend voor medewerkers. Bij het opstarten zullen zij zien dat een extra veld is toegevoegd, met ‘Employees’ als standaard voorkeuze.

Studenten die toegang willen tot UM Services kunnen gebruik maken van Student Desktop Anywhere (SDA). Dat systeem werkt al sinds 6 januari.

Veel werkt weer, maar niet alles

Ruim een maand na de cyberaanval kunnen de meeste medewerkers weer bijna helemaal werken zoals ze gewend waren. Studenten krijgen onderwijs, leggen examens af, kunnen in de online bibliotheek terecht en meer. Zie ook het meest actuele overzicht van welke systemen al werken en welke nog niet. Tegelijkertijd kan een systeem soms traag werken, plotseling afsluiten of anderszins niet beantwoorden aan de standaarden die de UM-gemeenschap gewend is. Dit vraagt nog wat geduld van iedereen en begrip voor de collega’s die dagelijks hard aan de slag zijn voor ons.

Roosters periode 4 beschikbaar

De roosters voor periode 4 zijn inmiddels beschikbaar voor studenten. Dit is iets later dan gebruikelijk, maar niet later dan de eerder aangekondigde datum.

Coulanceregeling voor studenten

Voor studenten die als gevolg van de cyberaanval nadeel hebben ondervonden of schade hebben geleden, is er een coulanceregeling. Je kunt hier een beroep op doen door het aanvraagformulier Coulanceregeling Cyberaanval in te vullen via de website. Doe dit zo snel mogelijk, maar uiterlijk binnen twee maanden nadat het nadeel of de schade kenbaar is geworden. Indienen kan tot uiterlijk 31 augustus aanstaande. In principe wordt iedere aanvraag binnen vier weken na ontvangst beoordeeld door het College van Bestuur.

Online registreren voor open dagen

Aankomende studenten die zich willen aanmelden voor de volgende Bachelor of Master Open Dag, kunnen dat weer online doen. Ga respectievelijk naar de website van de Bachelor Open Dag op 8 februari, of de Master Open Dag op 7 maart.

Informatiebalies en mailboxen voor medewerkers en studenten

Vanaf 24 januari 16:00u zijn de tijdelijke emailadressen niet meer in gebruik en kunnen (aankomende) studenten en medewerkers ons weer bereiken via onze reguliere contactkanalen (check hiervoor de website van je eigen faculteit/servicecentrum c.q. van de opleiding waarvoor je je aanmeldt). Heb je al een vraag gestuurd naar een tijdelijk emailadres maar nog geen antwoord ontvangen? Stuur je vraag dan opnieuw via onze reguliere kanalen en je ontvangt zo snel mogelijk een antwoord. Studenten die vragen hebben die niet in de FAQ aan bod komen en die niet gerelateerd zijn aan de eigen opleiding, kunnen mailen naar study@maastrichtuniversity.nl.

Openingstijden callcenter voor studenten

Het callcenter is op werkdagen bereikbaar van 8:30 tot 17:00 uur op 043 - 38 85 388.