UM-instituut MERLN gaat nierweefsel maken via 3D-bioprinting

MERLN, het Institute for Technology-Inspired Regenerative Medicine van de Universiteit Maastricht gaat samenwerken met Aspect Biosystems, een toonaangevend biotechnologisch bedrijf uit Canada dat zich bezighoudt met 3D-bioprinten en weefseltechnologie. Onderdeel van deze samenwerking is het plaatsen van een RX1™ Bioprinting Platform in het lab van professor Lorenzo Moroni. Onderzoeksleider van het bioprintonderzoek, dr. Carlos Mota, zal het apparaat inzetten voor de ontwikkeling van nierweefsel. In de samenwerkingsovereenkomst is afgesproken dat Aspect eventuele producten die uit het onderzoek voortkomen verder mag ontwikkelen en op de markt mag brengen.

‘Dit is een fantastische kans’, vinden Lorenzo Moroni en Carlos Mota. ‘De microfluïdische bioprinttechnologie van Aspect is zeer aantrekkelijk vanwege de flexibiliteit en het modulaire concept. Aan de Universiteit Maastricht hebben we veel energie gestoken in de ontwikkeling van in vitro-modellen voor 3D-bioprinting, wat ons betreft de eerste stap in het genereren van de benodigde kennis voor de ontwikkeling van regeneratieve oplossingen voor het vervangen van complexe weefsels en organen. We hebben al met modellen van nierweefsel gewerkt en zijn ongelofelijk blij dat we onze expertise nu kunnen combineren met de technologie van Aspect en dat we met hun innovatieve team gaan samenwerken. We verwachten dat we onze resultaten daarmee sneller naar een hoger plan kunnen tillen.’

‘Bij Aspect werken we graag samen met toonaangevende onderzoeksgroepen op het gebied van weefseltechnologie en regeneratieve geneeskunde, zodat onze technologie een bredere toepassing krijgt,’ zegt Tamer Mohamed, President en CEO van Aspect Biosystems. ‘Nierpatiënten die dialyse moeten ondergaan, wat hun leven redt maar wel zeer belastend is, moeten vaak lang wachten op een donornier. Weefseltechnologen beseffen dat ze met hun werk mogelijk een oplossing kunnen bieden, maar nierweefsel is zeer complex en extreem lastig te maken. Er is ook een grote behoefte aan geschikte preklinische in vitro-modellen van nieren om de nefrotoxiciteit te kunnen voorspellen en om ziekten binnen de biofarmaceutische industrie te kunnen onderzoeken. Door de diepgaande kennis van MERLN te combineren met onze microfluïdische 3D-printtechnologie, vergroten we onze mogelijkheden om deze nierproblemen serieus aan te pakken.’

Over MERLN

Het Institute for Technology-Inspired Regenerative Medicine (MERLN) wil leidend zijn op het gebied van biomedische technologie, door creatief onderzoek te combineren met het opleiden van een generatie interdisciplinaire wetenschappers. De activiteiten van MERLN vinden plaats op het snijvlak van biologie en technologie en zijn gericht op het bereiken van maximale publieke betrokkenheid, en een vergaande ontwikkeling en vermarkting van het onderzoek. De visie van MERLN is gebaseerd op het delen van kennis, infrastructuur en ambitie.

Het Moroni Lab is onderdeel van het MERLN-instituut van de Universiteit Maastricht. De onderzoeksgroep is in 2009 opgericht aan de Universiteit Twente, waar de eerste stappen werden gezet op het gebied van biofabricage om het lot van cellen te beïnvloeden. Inmiddels werkt het Moroni Lab samen met allerlei lokale en internationale partijen. Op lokaal niveau dragen we bij aan het Brightlands-ecosysteem, waarmee een nieuw programma voor 3D-printing voor biomedische toepassingen wordt opgezet. Door de nabijheid van het academisch ziekenhuis Maastricht UMC+ is het mogelijk om nauw samen te werken met klinische afdelingen.

Over Aspect Biosystems

Aspect Biosystems is een private biotechnologische onderneming uit Vancouver (Canada) die zich bezighoudt met toonaangevende 3D-bioprint- en weefseltechnologie. Met zijn microfluïdische 3D-printtechnologie bevordert het bedrijf de kennis van de fundamentele biologie, en het faciliteert daarnaast onderzoek naar ziekten, de ontwikkeling van nieuwe behandelmethoden en de regeneratieve geneeskunde. Naast interne programma’s richt Aspect zich ook op strategische samenwerking met farmaceutische en biotechnologische bedrijven en met wetenschappelijk onderzoekers, met als doel fysiologisch en commercieel bruikbare weefsels te ontwikkelen. Deze weefsels worden gebruikt om de ontdekking en ontwikkeling van nieuwe geneesmiddelen en therapieën te bevorderen en te versnellen.

Bron: Moroni Lab, UM

• Ter ere van de uitreiking van de VNVA Els Borstprijs voor haar oeuvre, organiseert prof. dr. Marlies Bongers op 1 oktober het symposium “menstruatie in ROOD op de agenda”.

• 1 tot 3% van de vrouwen die zwanger wil worden krijgt te maken met herhaalde miskramen. Voor meer dan 50% van deze vrouwen wordt er tot nu toe geen oorzaak gevonden. Nieuw onderzoek aan de UM en het MUMC+ laat zien dat wellicht Natural Killer cellen van het immuunsysteem betrokken zijn. Die hebben...

• De Europese commissie heeft 23 miljoen euro toegekend voor het opzetten van een nieuw platform voor drug repurposing: het toepassen van reeds bestaande geneesmiddelen bij andere ziekten dan waarvoor ze ooit ontwikkeld zijn. Startsein is een congres in Maastricht op 2 september.