UM blijft binnen top 200 universiteiten wereldwijd

De QS World University Rankings past dit jaar de methodologie aan voor het beoordelen van de wetenschappelijke output van universiteiten. Mede daardoor daalt de Universiteit Maastricht nu van plaats 118 naar 169, nadat ze vorig jaar nog drie plaatsen steeg.

 De QS World University Rankings worden gebaseerd op vijf indicatoren: academische reputatie, reputatie als werkgever, student-medewerker-ratio, internationalisering en citaties per faculteit. Hoe vaker een publicatie geciteerd wordt door collega-wetenschappers, hoe meer gewicht het betreffende onderzoek in de schaal legt. Omdat in sectoren als Life Sciences de citatiescores in het algemeen veel hoger liggen dan bijvoorbeeld in de cultuurwetenschappen, hadden universiteiten met een sterk Life Sciences profiel daar in het verleden voordeel van. Dit jaar corrigeert QS dat verschil, wat de daling grotendeels verklaart.

Voorzitter Martin Paul van het College van Bestuur wijst op de context: “Dit laat weer zien hoe afhankelijk rankings zijn van de gekozen parameters. Voor ons zijn ze geen primair doel maar vooral nuttig om te leren op welke plekken wij de kwaliteit van onderzoek en onderwijs kunnen verbeteren. Onafhankelijk ervan is een plaats in de top 200 van 17.000 universiteiten in de hele wereld een mooie prestatie. Alle Nederlandse universiteiten behoren daarmee tot de top 2 % van de wereld”.

Lees ook

  • Als patiënt in een ziekenhuis zie je dagelijks veel verschillende gezichten aan je bed: een verpleegkundige die je bloeddruk meet, een arts of verpleegkundig specialist die jou informeert over het zorgplan en een voedingsdeskundige die jou voorziet van het juiste eten en drinken. Hoewel al deze...

  • Het Children’s Rights Research team werkte aan een rapport dat laat zien hoe de Verenigde Naties de rechten van deze groep kinderen kan opnemen in haar monitoring- en rapportagecycli.

  • Twee jaar geleden startten de Universiteit Maastricht en de Radboud Universiteit met een gezamenlijk aanbod om meer eerstegraads leraren voor de klas te krijgen in Limburg. De aandacht richtte zich toen op zij-instromers van buiten het onderwijs en op tweedegraads leraren die hun eerstegraads...