Twee nominaties Universiteit Maastricht voor de Prins Friso Ingenieursprijs

Kim Ragaert, hoogleraar Circular Plastics aan de Universiteit Maastricht, hoort bij de drie finalisten van de Prins Friso Ingenieursprijs 2024. Hetzelfde geldt voor het Maastrichtse SublimeStone studententeam. Hierdoor maken ze grote kans op het binnenhalen van de titel ingenieur of studententeam van het jaar van het Koninklijk Instituut van Ingenieurs.

Kim Ragaert werkt bij de onderzoeksgroep Circular Chemical Engineering van de Faculty of Science and Engineering aan nieuwe en cruciale inzichten op het gebied van polymeer engineering en materiaalkunde. Ragaert is een echte pionier van de kunststofrecycling. Zo is ze betrokken bij de ontwikkeling van de eerste fabriek die kunststoffen uit huishoudelijk afval gaat verwerken tot hoogwaardige nieuwe folies. (Technisch gezien is huishoudelijk afval de moeilijkst herbruikbare bron van kunststoffen vanwege de vele verschillende soorten kunststoffen en verontreinigingen in dit afval.) Daarnaast is ze medeoprichter van Brightlands Circular Space, een instituut dat als eerste in Europa het onderzoek en de ontwikkeling van de hele keten van kunststofrecycling, van afval scheidende consument tot eindproduct, bij elkaar brengt. Ragaert ontwierp grotendeels het machinepark voor het instituut dat de toekomst van kunststoffen in een circulaire samenleving wil vormgeven.

SublimeStone

Het SublimeStone team, dat eerder internationaal al in de prijzen viel,  bestaat uit een diverse, multidisciplinaire groep studenten van drie studies: het Maastricht Science Programma, Systems Biology en het University College Maastricht. Ze leerden bacteriën scheurtjes in mergel op te vullen met calciumcarbonaat. Mergel was een vrij gebruikelijk bouwmateriaal voor vaak monumentale gebouwen. Klimaatverandering en vervuiling tasten het materiaal aan waardoor scheurtjes ontstaan. In maar acht maanden tijd zochten en vonden de studenten een creatieve en duurzame oplossing voor dit probleem.

Innovative

Zowel Ragaert als de studenten zoeken met hun kennis en vindingen de weg naar de dagelijkse praktijk op. Nu al profiteren consumenten van het academische werk van Ragaerts onderzoekgroep, bijvoorbeeld als ze stofzuigers of koffers gemaakt van gerecyclede kunststoffen kopen. SublimeStone gaat verder met het onderzoek in de hoop dat hun bacteriën ooit echte monumenten redden. Het is dit innovatieve onderzoek dat Ragaert en de studenten de nominatie voor de Prins Friso Ingenieursprijs opleverde.

Het Koninklijk Instituut van Ingenieurs (KIVI) kent jaarlijks de Prins Friso Ingenieursprijs toe aan een ingenieur en een studententeam die zich onderscheiden in expertise, innoverend vermogen, maatschappelijke impact en ondernemerschap. De prijs draagt de naam van wijlen ingenieur werktuigbouwkunde en lucht- en ruimtevaarttechniek prins Friso, broer van koning Willem-Alexander. De bekendmaking van de winnaar vindt op 13 maart plaats in de Haagse Hogeschool.

• Onderzoek naar de hersenen is zo complex als de hersenen zelf, het onderzoek vergt daarom een uitgebreide infrastructuur die wetenschappers helpt de werking van de hersenen te ontrafelen. Het Europese EBRAINS bouwt aan deze infrastructuur en kreeg daarvoor in januari €38 miljoen subsidie van de...

• Prof. dr. ir. Gerard van Rooij geeft op 2 juni zijn oratie, met de titel “Uit het evenwicht”. Met deze lezing aanvaart hij zijn hoogleraarschap Plasmachemie aan de Faculty of Science and Engineering van de Universiteit Maastricht.

• Het programma, dat via publiek-private samenwerkingen een impuls geeft aan fundamenteel onderzoek in kunstmatige intelligentie, heeft een totaalbudget van ruim 87 miljoen euro. ROBUST omvat 17 nieuwe labs door heel Nederland en zal 170 nieuwe promovendi aantrekken.