Topsport naast je studie - triatlonatleet Hidde Mollee

Ze komen nog eens ergens, onze UM-topsporters. Toen ik Hidde Mollee (19) begin van dit jaar benaderde voor een interview, vroeg hij heel vriendelijk of dat mogelijk was na februari. Hij zat namelijk die hele maand in Namibië voor een hoogtestage. Hoe doe je dat naast je bacheloropleiding International Business, een hele maand weggaan? En waarom een hoogtestage voor een triatlonatleet?

Hidde heeft de officiële NOC-NSF-status van Internationaal Talent en is dus een uitzonderlijk talent met internationale potentie op het gebied van triatlon. Hij is zelfs gescout voor deze sport. Hoe kwam dat? “Ik heb tot mijn 14e gevoetbald, judo en atletiek gedaan. Lopen zat er dus al vroeg in, maar ook fietsen. Mijn hele familie fietst en als we op vakantie gingen, namen we altijd mijn racefietsje mee, zodat we met het hele gezin erop uit konden. Triatlon kwam op mijn 14e op mijn pad toen we op de middelbare school coopertesten deden om uithoudingsvermogen te toetsen. Door mijn sportachtergrond deed ik het best goed bij die testen en aan het eind van die dag kreeg ik een wildcard om mee te doen aan een NOC-NSF Talentdag.  Daar komen sporters bij elkaar en word je in een bepaald profiel geplaatst, bijv. lang en sterk, of uithoudingsvermogen. En in dat laatste profiel kwam ik terecht. We deden allemaal testen, onze lichaamsmaten werden gemeten, we deden piepjestesten om onze conditie in te schatten, etc. Na die talentdag werd ik benaderd door de triatlonbond met de vraag of ik een keertje wilde meedoen met een trainingsdag. Sindsdien doe ik niks anders dan triatlon. Ik vind het een geweldige sport!”

Namibië

Het vorige triatlonseizoen heeft Hidde op het WK Junioren in Montreal geracet. En nu? “Verleden jaar was ik nog junior en deed ik mee aan het EK en WK Junioren. Dit jaar kom ik in de categorie ‘onder 23’ en ben ik me aan het voorbereiden op het nieuwe seizoen. Ik heb mijn wedstrijdplanning al gemaakt voor de rest van het jaar, dus ik weet min of meer wat eraan zit te komen.” Waarom gingen jullie met de selectie naar Namibië voor training? “Windhoek, de plek in Namibië waar we zaten, ligt op 1700 meter hoogte. Die hoogte heeft een positief effect op de training. Op hoogte is er namelijk minder zuurstof en na een tijd op hoogte trainen, gaat je lichaam zich aanpassen aan dat tekort aan zuurstof. Het gaat dan extra rode bloedcellen aanmaken. Dat aanpassen van het lichaam duurt best wel lang, daarom bleven we er ook een maand. Als je dan uiteindelijk weer terugkomt op zeeniveau, dan heb je nog steeds voordeel van die hoogte omdat je lichaam gewend is om te trainen en rusten en herstellen met minder zuurstof. Je fysieke gesteldheid krijgt dus een boost en dat werkt positief voor het volgende trainingsblok.” Gaat het lichaam na die maand op hoogte niet ook weer binnen een maand terug naar de normale fysieke situatie? “Uiteindelijk gaat je lichaam weer naar de normale hoeveelheid rode bloedcellen, want het lichaam merkt dat het niet meer op hoogte zit en die extra rode bloedcellen niet meer nodig heeft. Maar je lichaam doet dat niet direct, dus je hebt na die hoogtestage een periode waarin je onwijs goed kunt trainen en jezelf echt naar een hoger niveau kunt tillen.”

Hidde Mollee

Sittard

Dat zijn sport op de eerste plaats komt, behoeft geen twijfel. “Ik kom oorspronkelijk uit Haarlem en ben anderhalf jaar geleden naar Sittard verhuisd. Ik had de uitnodiging om naar het nationale trainingscentrum van de selectie in Sittard te komen al eerder gekregen, maar ik wilde eerst mijn middelbare school thuis afronden. Ik had al lang het plan om mij na het eindexamen in een tussenjaar volledig te focussen op de sport. In dat tussenjaar, toen ik ongeveer een jaar in Sittard woonde, besloot ik een opleiding naast mijn sport te doen. Ik ben speciaal voor mijn sport naar Limburg verhuisd, dus sport staat voor mij echt op nummer één. Ik vind mijn opleiding echter beslist niet onbelangrijk, omdat ik mij ook op academisch gebied wil blijven ontwikkelen.” Lukt het met de planning, dagelijks uren sporten en daarnaast onderwijsgroepen en studeren? “Ik maak actief gebruik van het topsportersprogramma, vooral van de mogelijkheid zelf je onderwijsgroepen in te plannen. Ik heb hier in Sittard natuurlijk ook vaste trainingstijden met de groep en die kan ik dan zo goed mogelijk proberen in te passen. Als ik een examen zou missen, maar dat is nog niet voorgekomen, dan zou ik zeker ook mogelijkheid grijpen om de resit te doen. Toch blijf het af en toe moeilijk. Zo zou ik tijdens examenperiode 5 naar een trainingskamp in Portugal gaan. Dat gold ook voor enkele andere studenten in mijn triatlongroep. Helaas konden wij niet meegaan naar die training omdat er geen andere mogelijkheid was om de examens van die periode te maken. Het zou geweldig zijn als er bijvoorbeeld een duale opleiding kon komen, dus sport en studie gecombineerd. Dat zou voor nóg meer flexibiliteit zorgen.”

Keuzes

Hidde’s doel is fulltime en professioneel zijn inkomen te verdienen met triatlon. Maar eerst toch ook nog een masteropleiding? “Ik wil kijken of de bachelor lukt naast mijn sport. Een masteropleiding zou ik ook graag nog doen, maar dat is nu nog niet heel realistisch. Misschien een master doen na mijn topsportcarrière, dat kan heel goed.” Bevalt het wonen in Sittard? “Ik woon daar in een soort topsportpark met allemaal atleten, niet alleen vanuit de triatlonbond, maar ook wielrenners, voetballers, mountainbikers, handballers, etc. Allemaal mensen die hetzelfde in het leven staan. Zo wordt je sportleven ook je sociale leven. Een avond zwaar doorzakken zit er voor ons niet in. Maar dat is een keuze, want keuzes horen erbij.”

Door: Margot Krijnen
Fotografie: Joris Hilterman