14 april 2020

Studenten schieten te hulp

Het is mooi om te zien hoe onze studenten hun steentje bijdragen en elkaar en anderen proberen te helpen in deze crisistijd. Eerder deelden we al een initiatief van studenten die een oppasdienst hebben opgezet voor zorgmedewerkers met kleine kinderen thuis. Hier aandacht voor twee nieuwe initiatieven: rechtenstudenten die gratis juridisch advies geven aan kleine ondernemers en werknemers over de gevolgen van de coronacrisis en Connect & Support, een platform om mensen online met elkaar te verbinden.

Gratis juridisch advies van studenten

Anne Coppelmans – derdejaars rechtenstudent aan de Universiteit Maastricht (UM) – heeft een platform opgezet waar kleine ondernemers en werknemers terecht kunnen bij rechtenstudenten voor gratis juridisch advies over de gevolgen van het coronavirus. “De rechtenstudent staat voor u klaar!”

De coronacrisis kan grote gevolgen hebben voor ondernemers en werknemers in ons land. Velen van hen zitten met juridische vragen over wat de gevolgen van de coronacrisis en de nieuwe maatregelen van het kabinet voor hen betekenen. Initiatiefneemster Anne: “Ook ik wil mijn steentje bijdragen en heb daarom besloten een platform op te richten waar rechtenstudenten aan kleine ondernemers en werknemers gratis, op maat gemaakt, juridisch advies geven over de gevolgen van het coronavirus.”

Het team van Anne bestaat momenteel uit 33 rechtenstudenten. Deze studenten zijn niet alleen van de UM, maar komen van verschillende universiteiten uit het hele land. Samen slaan deze rechtenstudenten de handen in elkaar om tot de beste adviezen te komen. Anne: “Ik krijg ontzettend veel energie als ik deze studenten, die elkaar nog nooit gezien of gesproken hebben, samen zie brainstormen en tot midden in de nacht zie werken aan het schrijven van adviezen.” Over haar ervaring als organisator van het project vertelt Anne: “Het motiveren en managen van een ontzettend hardwerkend team, dat is wat ik het allerliefste doe!”

Voor het platform is veel belangstelling. Binnen enkele dagen kregen de studenten al tientallen vragen om hulp, 85 om precies te zijn. “85 vragen klinkt misschien niet als veel, maar het zijn uitgebreide vraagstukken waarvan de adviezen soms wel 2 à 3 pagina’s beslaan,” vertelt Anne. Het soort aanvragen verschilt enorm. Anne: “Werknemers vragen vooral waar ze recht op hebben bij ontslag, minder werktijd en bij een 0-uren contract. De vragen van ondernemers zijn een stuk uiteenlopender. Van een ondernemer die zijn mensen wil behouden maar niet weet hoe hij dit financieel voor elkaar krijgt, tot een zzp'er die niet weet hoe hij zijn levensonderhoud moet bekostigen. De vragen en verhalen die bij ons binnen stromen zijn vaak treurig om te lezen en er klinkt veel onmacht in door. Gelukkig kunnen we dankzij het noodpakket van de regering veel mensen enigszins geruststellen in ons advies.”

Initiatiefneemster Anne Coppelmans: “Het mooie is dat we mensen echt kunnen helpen. Tegenover elke vraag die gesteld wordt staat altijd wel een compliment voor het initiatief of dankbare woorden. Dat is waar je het natuurlijk allemaal voor doet!”

Voor meer informatie over dit initiatief, bekijk de website

Connect & Support: platform voor online contact

In deze tijden van de coronacrisis is het belangrijk voor mensen om in contact te blijven. De quarantainemaatregelen maken dat er niet makkelijker op. Daarom heeft Match Maastricht de Facebookgroep “Connect & Support” opgezet om mensen ‘online’ met elkaar te verbinden.

De Facebookgroep Connect & Support is voor iedereen die in deze tijd op zoek is naar wat ‘support’. Het is een platform waar mensen nieuws, hun verhalen, en gevoelens kunnen delen en op anderen kunnen reageren. Ook kunnen mensen hier terecht voor tips over hoe om te gaan met deze situatie. Medeoprichter Jacoline Tanis: “Het is overduidelijk dat deze tijden niet makkelijk zijn. Daarom wilden we iets opzetten wat bij zou dragen aan de mentale gezondheid van mensen.”

Via de groep worden allerlei activiteiten georganiseerd, zoals het gezamenlijk spelen van online spelletjes, studeersessies, en zelfs een online kampvuur! De oprichters van de groep hebben zelf ook een aantal tips voor hoe om te gaan met deze crisis. In de praktijk komt dat neer op tips voor self-care: ‘Probeer een ritme te houden, wie weet helpt deze dagindeling je!’ Daarnaast worden er boekentips en podcast tips gedeeld, en is er ruimte voor het delen van zowel filosofische gedachten als korte positieve gedachten. Jacoline: “Het is dus een plek voor positieve inspiratie en het is een goede boost voor het mentale welzijn.”

Liever een direct gesprek?

Wil je liever een direct gesprek met iemand aangaan dan kun je lid worden van de discord server. Discord is een bepaalde software die veel wordt gebruikt door gamers om met elkaar te chatten (zowel schriftelijk als gesproken). Studenten in Maastricht hebben zo’n discord server opgezet , omdat in een discord gesprekken een stuk vloeiender verlopen dan via Facebook.

De discord server heeft verschillende kanalen met elk een eigen thema. Zo is er een kanaal dat specifiek gaat over het coronavirus. Andere thema’s zijn bijvoorbeeld ‘mental health’ en ‘study buddies’. Iedereen kan een bericht posten over een van de thema’s en er daarna met anderen over verder praten.

Match is een stichting die de maatschappelijke betrokkenheid van studenten in Maastricht ondersteunt. Het biedt studenten de mogelijkheid om vrijwilligerswerk te doen of deel te nemen aan sociale projecten in en rond Maastricht.

Door: Roos Pinckaers (tekst)