Mahler aan de stamtafel

Bij een normaal klassiek concert zijn de rollen helder verdeeld. Musici spelen onder leiding van de dirigent op het podium van het concertgebouw, terwijl het het publiek in de zaal aandachtig luistert, bij voorkeur zonder hoesten en applaudiseren op het verkeerde moment.

Die rolverdeling ontstond in de negentiende eeuw en voldoet nog steeds prima voor wie wil genieten van een traditioneel concert. De laatste jaren zoeken veel orkesten, waaronder philharmonie zuidnederland, ook naar alternatieven voor het concertritueel. Bijvoorbeeld om meer jongeren aan te spreken met hun muziek of om concertbezoekers op nieuwe manieren te betrekken bij de concerten.

Hoe kan het publiek actiever meedoen in het programmeren, uitvoeren en waarderen van de concerten? Om die vraag te beantwoorden organiseert philharmonie zuidnederland dit seizoen een aantal experimenten, samen met de onderzoekers van het MCICM, het Maastricht Centre for the Innovation of Classical Music, waarin het orkest samenwerkt met de Universiteit Maastricht en Zuyd Hogeschool. Tijdens de experimenten proberen we uit hoe klassieke muziek in andere situaties dan in de concertzaal kan werken.

Het eerste experiment draait om de muziek van Mahler. In veel van zijn symfonieën en orkestliederen gebruikte de componist volksmuziek, soms letterlijk, soms bewerkt. Die volksmuziek werd in Mahlers tijd ook wel in Oostenrijkse cafés gespeeld aan tafel, am Tisch, zoals een jamsession in een jazzkroeg. In november zullen drie ensembles bewerkingen van Mahlers orkestmuziek spelen in een café in Maastricht. Een klezmergroep speelt Jiddische muziek die Mahler beïnvloedde, een koperkwintet laat een koraal uit de Tweede Symfonie klinken en we horen het beroemde Adagietto uit de Vijfde Symfonie in een bewerking voor strijkkwartet en harp. Musici en luisteraars leren zo niet alleen elkaar, maar ook Mahler op een andere manier kennen.

Later in het seizoen stellen Vrienden van philharmonie zuidnederland een speciale concertavond samen. Ze kiezen hun eigen repertoire op basis van bijzondere verhalen – van henzelf of van anderen. Tijdens deze People’s Salon wordt zo het belang van klassieke muziek in een mensenleven hoorbaar en herkenbaar. Een derde experiment richt zich op de muziek van de wijk Maastricht-Noordwest. Musici van philharmonie zuidnederland gaan in gesprek met bewoners uit deze eigenzinnige buurt en luisteren naar hun verhalen. Hoe kunnen die doorklinken in klassieke muziek? Limburg heeft als geen andere provincie in Nederland een rijk amateurmuziekleven. Met het vierde experiment onderzoeken we wat de werelden van het symfonieorkest en de HaFa van elkaar kunnen leren over hoe je het publiek in de concerten laat participeren.

Dit artikel werd voor het eerst gepubliceerd in de Klank uit philharmonie zuidnederland.

 

Lees ook

  • Het aantal jongvolwassenen in Zuid-Limburg blijft dalen. Daardoor wordt het tekort aan arbeidskrachten groter, wat ertoe zou kunnen leiden dat bedrijven de regio verlaten. De internationale studentenpopulatie van de UM kan soelaas bieden.

  • Onderzoekers wereldwijd brengen de genetische afstamming van de meerderheid van alle bloeiende plantengeslachten in kaart. Ook de Universiteit Maastricht draagt bij aan deze monsterklus die de stamboom van planten completer maakt dan ooit tevoren. Hun onderzoek staat deze week in het gerenommeerde...

  • Een internationaal onderzoeksconsortium, waaronder NUTRIM-onderzoeker Zlatan Mujagic en andere Maastrichtse onderzoekers, heeft onderzoek gedaan naar de effecten van stress op de darmen. Dit onderzoek heeft eindelijk ontrafeld hoe stress leidt tot verergering van inflammatoire darmziekten. Deze...