Kunnen we Artificial Intelligence inzetten om ons onderwijssysteem te verbeteren?

Willen we, en is het ook mogelijk, om ons onderwijs te verbeteren met behulp van Artificial Intelligence? Deze vraag stond centraal tijdens een speciale sessie, recent gehouden op de Brightlands BISS Campus en Heerlen. Deze co-creatieve sessie was een initiatief van EDLAB, MUMC+, BISS-Institute en de UB, in samenwerking met IBM Benelux.De bedoeling was om de mogelijkheden te verkennen van publiek-private samenwerkingsprojecten op het gebied van computer te chnologie in de ontwikkeling van het onderwijs van de Universiteit Maastricht en het MUMC+. In dat kader was IBM uitgenodigd om de deelnemers mee te nemen in de mogelijkheden die er zoal zijn. Ongeveer 40 deelnemers van alle faculteiten en verschillende disciplines verkenden, analyseerden en bediscussieerden mogelijke relevante thema’s.

Uitdagingen

Tijdens de eerste workshopronde verzamelden de groepen knelpunten en uitdagingen die zij te lijf wilden gaan. Enkele voorbeelden: het gebrek aan interdisciplinariteit, de behoefte aan meer feedback, begeleiding naar een vervolg carrière, de noodzaak van het ontwikkelen van 21e-eeuwse vaardigheden, het gebrek aan, en tegelijkertijd, de overdaad aan informatie.

Onbegrensde mogelijkheden

In daaropvolgende sessies werd bekeken hoe artificial intelligence & cognitive computing een rol kan spelen binnen de UM en oplossingen kunnen bieden voor allerlei uitdagingen. Deelnemers werden uitgedaagd creatief te zijn en out-of-the-box te denken, en kwamen met ideeën als: een intelligente module die de ideale groep kan samenstellen, een slim platform en/of een buddy die studenten helpt bij het kiezen van de juiste vakken en een docent buddy die aanbevelingen geeft over de stijl van lesgeven.

Vervolgstappen

Aan het eind van de dag daagde academic director Rudolf Mueller (BISS-institute) de deelnemers uit na te denken hoe allerlei hedendaagse technologieën nu al ingezet kunnen worden om ons onderwijs voor studenten én docenten te innoveren. Daarnaast wordt de komende tijd een aantal nieuwe mogelijkheden verkend, en in samenspraak met het College van Bestuur en de faculteiten verder uitgediept en uitgewerkt.

Lees ook

  • Wat betekent het om te wonen, werken, ondernemen en leven in een stad en regio met een internationale universiteit. Wat merk je ervan en wat heb je er eigenlijk aan? We vroegen het aan Maastrichtenaar Stefan Vrancken (50). Stefan werkt als toegevoegd notaris, maar duikt in de tijd die hij daarnaast...

  • Alisa verhuisde op 17-jarige leeftijd van Moskou naar Nederland om eerstejaars bachelorstudent Regenerative Medicine and Technology (RMT) te worden. De avontuurlijke geest van Alisa drijft haar steeds naar gloednieuwe ervaringen, zoals de RMT bacheloropleiding en haar hobby Tribal Fusion dansen.

  • Een internationaal onderzoeksconsortium, waaronder NUTRIM-onderzoeker Zlatan Mujagic en andere Maastrichtse onderzoekers, heeft onderzoek gedaan naar de effecten van stress op de darmen. Dit onderzoek heeft eindelijk ontrafeld hoe stress leidt tot verergering van inflammatoire darmziekten. Deze...