Green Impact Challenge

Impact boven imago

Green Impact, de duurzaamheidswedstrijd van de UM, nadert de eindstreep. Het team van de Faculty of Science and Engineering doet het heel goed, en dat terwijl hun cijfermatige aanpak soms niet helemaal strookt met waar de focus meestal ligt: bewustwording in plaats van oplossingen…

De Faculty of Science and Engineering (FSE) van de UM wordt in de Green Impact Challenge vertegenwoordigd door Team FSEco. Toen FSE-directeur Bakir Bulic over de wedstrijd hoorde, werd hij onmiddellijk enthousiast en competitief. “Hij had het erover tijdens de wekelijkse faculteitsvergadering en in een mum van tijd hadden we een team samengesteld,” zegt Frederique Fraats, secretaresse van de decaan en de directeur van FSE.

Aanvankelijk dachten ze dat het een (veganistisch) eitje zou zijn: FSE is betrokken bij Brightsite, een samenwerkingsverband van onder meer de UM en Brightlands, dat als doel heeft om het Chemelot-industrieterrein duurzamer te maken. “We dachten dat dat alleen al genoeg punten zou opleveren om de wedstrijd te winnen,” lacht Fraats. Maar het Brightsite-verhaal bleek niet mee te tellen. En dus zette het team zijn science-en-engineering-bril op om met andere ideeën te komen – en ook een beetje kritiek.

Florian Raith

Ziet er groen uit – maar is het dat ook?

“Onze decaan stond enigszins kritisch tegenover de groene lunches; ze worden namelijk geleverd door een cateringbedrijf, met alle gevolgen van dien: veel extra verpakkingsmateriaal, veel voedselverspilling als mensen hun bord niet leeg eten, enzovoort,” zegt student-assistent Romy van den Akker. Bij FSE bereiden ze nu thuis hun vegetarische lunches met lokale seizoensproducten en er zullen afspraken worden gemaakt met het Leger des Heils om verspilling van voedsel van cateraars te voorkomen.

“We wilden al onze duurzame initiatieven wetenschappelijk onderbouwen,” zegt Mariette Wennekers, coördinator Marketing en Communications bij FSE. “En het zou fantastisch zijn als Green Impact dat de volgende keer ook zou doen, en daarnaast de werkelijke impact zou meten.” Tijdens het brainstormen werden er zaken bediscussieerd als blackle.com, een donkerder, energiebesparende versie van Google, en hoeveel inkt je zou kunnen besparen door andere fonts te gebruiken, zoals Century Gothic.

Groene daken en perspectieven

FSE zal over een tijdje verhuizen naar een groter onderkomen. Dit houdt verband met de meer prominente plek die de bètawetenschappen binnen de UM gaan innemen. Fraats herinnert zich een brainstormsessie over duurzaamheid in relatie tot de verhuizing: “We hadden het over de gebruikelijke dingen als led-verlichting en isolatie, maar ook over groene daken, wat bij zou dragen aan een beter klimaat.” FSE-decaan Thomas Cleij voegt daaraan toe: “Investeren in de duurzaamheid van de gebouwen van de UM – isolatie, een lager energieverbruik en het gebruik van circulaire materialen – zou het grote verschil maken.”

Totdat de verhuizing is afgerond, stelt het team een fiets ter beschikking die mensen kunnen gebruiken om naar vergaderingen in Randwyck te gaan. Ze probeerden ook mensen bewust te maken van het verschil in ecologische voetafdruk tussen de fiets, het openbaar vervoer en de auto. “Het klinkt nogal banaal, maar het is me opgevallen dat ik nu zelfs in het weekend er wel twee keer over nadenk of ik nou echt die auto moet gebruiken,” zegt Fraats.

Hoewel het makkelijk is om sceptisch te doen over het symbolische karakter van Green Impact, herinnert de wedstrijd veel mensen eraan om structureel te blijven nadenken over duurzaamheid.

FSE Green Impact team

Laatste ronde – eerste hoofdstuk

30 april is de laatste dag waarop teams die deelnemen aan de Green Impact Challenge initiatieven kunnen insturen. Vervolgens zullen studenten de inzendingen van de teams beoordelen en de resultaten berekenen. Op 21 mei vindt de prijsuitreiking plaats, waar niet alleen de winnaars bekend worden gemaakt, maar ook het plan voor de volgende Green Impact-ronde. De UM is van plan om ook de kritische stemmen in het zonnetje te zetten. Hun feedback zal worden gebruikt om de tweede ronde van de wedstrijd, die plaatsvindt in het volgende academisch jaar, naar een hoger plan te tillen.

Green Impact, dat tijdens de opening van het academisch jaar werd geïntroduceerd, is slechts een van een hele serie initiatieven binnen de duurzaamheidsstrategie van de UM, en behoort als zodanig tot de pijler bedrijfsvoering. Dit academisch jaar is er een taskforce van wetenschappers, studenten en personeel opgericht om de inspanningen van de UM op het gebied van duurzaamheid te coördineren.

Heb je vragen over dit onderwerp? Neem dan contact op via sustainability@maastrichtuniversity.nl.

Green Impact Maastricht University