Honours-programma’s EDLAB: online is ook fijn

“Studenten zijn zó flexibel en creatief”, moet Fabienne Crombach concluderen. De coördinator van de EDLAB honours-programma’s voor master- en bachelorstudenten (Premium en Honours+) is onder de indruk van het aanpassingsvermogen van studenten. En dankzij online tools als Tumblr, Zoom en Skype, maken ze er samen het beste van. Al is dat voor sommige opdrachten haast onmogelijk.

Femke Kools

Honours+ is bedoeld voor tweedejaars bachelorstudenten die in hun eigen faculteit ook in het honours pgrogramma meedraaien. In teams die dwars door de faculteiten worden samengesteld, buigen ze zich over uitdagende vraagstukken, afgeleid uit de Nederlandse Onderzoeksagenda. Denk aan: ‘Effecten van de 24-uurs economie op gezondheid’, of ‘de balans tussen verantwoordelijkheid en vrijheid’. Toevallig ook zeer relevant in deze crisis…

Een iets lichter programma voor bachelorstudenten

Fabienne Crombach: “Dit collegejaar doen 87 studenten meer aan Honours+. Sinds onderwijs online wordt aangeboden zien ook zij elkaar alleen nog online, wat op zich prima verloopt. We merken wel dat ze behoefte hebben aan duidelijke structuur en waar mogelijk ook versimpeling van het programma. Hun reguliere opleiding vraagt nu ook veel van ze, veel studenten zijn naar huis gegaan en hebben andere prioriteiten, of andere tijdszones. Daarom hebben we bijvoorbeeld een video-pitch als alternatief voor de grote afsluitingsceremonie van Honours+, die eigenlijk op 14 mei zou zijn. We geven ze geen moeilijke vervangende opdrachten, maar zorgen wel dat alle gestelde leerdoelen behaald worden.”

Negentig masterstudenten in twintig teams

Premium is het EDLAB-programma voor gemotiveerde masterstudenten die zich met name interesseren voor interdisciplinaire projecten. “Ook dit programma ziet er heel anders uit dan normaal”, aldus Crombach. De negentig deelnemende studenten werken in twintig teams samen aan een opdracht voor twintig verschillende cliënten. Zo laat ING door Premium-studenten de sociale woningmarkt en gezondheidssector inventariseren, op zoek naar kansen en bedreigingen; of vraagt UWC Maastricht naar een meting van haar impact op de regio. Crombach: “Dat zijn in deze tijd lastige onderwerpen om mensen voor te vinden die mee kunnen werken. Net als Stichting Mens Achter de Patiënt, die Premium-studenten had gevraagd een platform te bedenken waarop ze patiënten met patiënten kunnen verbinden. Dat is in deze tijd ook ingewikkeld natuurlijk. Projectscopes moeten in overleg met de cliënt worden aangepast, net als de manier waarop data verkregen worden. Aan de andere kant schept het ook nieuwe interessante perspectieven en kansen voor cliënten, die met hulp van de Premium studenten nu in kaart kunnen worden gebracht.”

Zorgen voor elkaar

Ook van de Premium-studenten is een groot deel naar het thuisland gegaan, en vinden team meetings nu alleen nog online plaats. “Je staat er versteld van hoe studenten en hun begeleiders vanuit UM, maar ook cliënten, nu vooral bezig zijn met zorgen voor elkaar. Met zijn allen kijken we nu naar onderwerpen als online teambuilding, vieren van team successen online, het geëngageerd houden van iedereen, en dat allemaal ad hoc.” (tekst gaat door onder de foto)

edlab
Online video presentaties bij Edlab

Online midterm-presentatie

In januari begonnen de masterstudenten en half maart was de midterm-presentatie. Nu dat niet meer live kon, maakten de teams elk een video om hun project en de voortgang te presenteren aan hun medestudenten en opdrachtgevers. Ze posten de video in Tumblr, waar de projectvoortgang van alle teams sowieso al in werd bijgehouden. “We hebben dat op stel en sprong zo moeten inregelen, maar we zijn eigenlijk heel tevreden. Studenten gaven in de evaluatie aan dat hoewel ze zich verheugden op het bij elkaar komen met elkaar, de alternatieve opzet van de midterms hun creativiteit aanwakkerde, leidde tot nuttige inzichten van mede-studenten en de teamspirit versterkte.”

Een heel andere Premium dan voorheen

Elke student moet voor eind mei een bepaald aantal workshops gevolgd hebben, bijvoorbeeld over spreken in het openbaar, ‘time management’ of ‘design thinking’. Deze worden nu ook online aangeboden, overwegend via Zoom. Crombach: “Helaas hebben we de afsluitende bijeenkomt eind mei ook moeten afzeggen, dat is normaal een groot feest waar studenten hun certificaat krijgen uitgereikt.” Er wordt nog nagedacht over een alternatief, mogelijk in oktober, tegelijk met de diploma-uitreikingen waarvoor sommigen nog naar Maastricht komen. “Al met al is het een heel ander Premiumjaar? dan voorheen, maar binnen de community merk ik dat er goed voor elkaar wordt gezorgd. Iedereen is heel flexibel en probeert er het beste van te maken en dat is mooi om te zien”, besluit Crombach.

Lees ook

  • Maak kennis met Lillianne Evertsz, wiens reis van het hbo naar het hoger onderwijs veerkracht belichaamt. Aanvankelijk uitgedaagd door hoge collegegelden, leken Lillianne's dromen van universitair onderwijs onbereikbaar, totdat ze een beurs ontving. Deze steun stelde haar in staat om haar gewenste...

  • Studenten aan de Universiteit Maastricht kunnen het hele jaar door terecht bij het Wellbeing Team voor een breed aanbod gericht op mentale en fysieke gezondheid. Dit omvat een breed scala aan activiteiten zoals de Wellbeing Wednesdays en de twee jaarlijkse Wellbeing Weeks, maar ook peer-to-peer...

  • Hoe een honoursprogramma knappe koppen voor de regio behoudt 

    KE@Work, een honoursprogramma van de bacheloropleiding Data Science en Artificial Intelligence, biedt ambitieuze studenten de kans om een complex probleem uit de praktijk op te lossen. Dat doen ze terwijl ze aan het werk zijn bij bedrijven...