College van Bestuur UM heeft sympathie voor WOinActie

WOinActie heeft medewerkers en studenten van de Nederlandse universiteiten opgeroepen om deel te namen aan de landelijke actiedag van vrijdag 14 december aanstaande. Het College van Bestuur staat sympathiek tegenover deze actie en tegenover de eventuele actiebereidheid van medewerkers en studenten om zich hard te maken voor het behoud van de kwaliteit van onderwijs en onderzoek aan de Nederlandse universiteiten.

Daarom krijgen medewerkers en studenten die willen gaan demonstreren in Den Haag daarvoor de gelegenheid. Echter, medewerkers en studenten die gewoon een reguliere werkdag aan de UM willen hebben, moeten volgens het CvB geen belemmeringen ondervinden.

Het CvB werkt reeds enige tijd aan een aantal aandachtsgebieden van WOinActie, zoals bijvoorbeeld de werkdrukproblematiek en de bekostiging van het hoger onderwijs. Ten aanzien van de werkdruk zal de recent uitgevoerde duurzaamheidsmonitor ons belangrijke inzichten verschaffen. De vorig jaar ingestelde Taskforce Werkdruk zal op basis hiervan verdere concretisering van maatregelen voorstellen. Ten aanzien van de bekostiging van hoger onderwijs is in VSNU-verband de knelpuntenanalyse opgesteld waarover we in gesprek zijn met minister Van Engelshoven. Daarnaast zijn we als UM actief om met verschillende politieke stakeholders de specifieke UM-positie te versterken en daarmee een bijdrage te leveren aan de landelijke discussie over bekostiging van het hoger onderwijs.