Collectieve Anw-hiaatverzekering

Op 20 maart jl. hebben wij jullie via UM nieuws geïnformeerd over het wegvallen van de Anw-compensatie als aanvulling op het ABP nabestaandenpensioen per 1 mei 2018. Dit kan bij overlijden negatieve inkomensgevolgen hebben voor je partner. In algemene zin treft dit vooral de groep medewerkers van 40 jaar en ouder, omdat zij doorgaans al meer anw-compensatie hebben opgebouwd.

Alle universiteiten, dus ook de Universiteit Maastricht, hebben door tussenkomst van de VSNU een collectief contract gesloten met verzekeraar elipsLife, waar je terecht kunt voor een door jouzelf af te sluiten Anw-hiaatverzekering. Meer informatie over het wegvallen van de Anw-compensatie en wat de verzekering van elipsLife inhoudt vind je in de brochure van elipsLife.

Van belang is dat je zelf de financiële situatie van je partner in kaart brengt in het geval van jouw overlijden.
Hiervoor kijk je op mijnABP, daar kun je zien:

• hoe hoog het nabestaandenpensioen is na jouw overlijden én
  • hoe hoog de ANW-compensatie is. LET OP: de compensatie is zichtbaar op mijnABP tot 1 mei 2018

Als je de financiële situatie helder hebt kun je zelf beslissen of het afsluiten van een verzekering in jouw situatie wenselijk is.

Collectieve verzekering
Het afsluiten van de ANW hiaat verzekering is vrijwillig en dus niet verplicht. Jij bent geheel vrij in jouw keuze om wel of geen verzekering af te sluiten dan wel een voor een andere verzekering te kiezen. De premie voor de verzekering betaal je zelf.

Met betrekking tot deze verzekering zijn de volgende punten van belang:

• Je kunt je tot en met 1 mei 2018 zonder medische vragen aanmelden. Ben je op 1 mei 2018 arbeidsongeschikt of ziek, lees dan eerst het antwoord op vraag 4 in de brochure van elipseLife.
  • Als jij je aanmeldt na 1 mei 2018, dan stelt elipsLife medische vragen om het verzoek te kunnen beoordelen. Dit kan ook leiden tot een afwijzing van de dekking;
  • Je kunt kiezen uit een te verzekeren jaarbedrag van € 5.000, € 7.500 of € 10.000 netto;
  • elipsLife biedt voor deze verzekering een collectieve premie, zie daarvoor het premieblad;
  • Er geldt een carenzperiode die start op de dag waarop de dekking begint. De carenzperiode houdt in dat als je binnen één jaar overlijdt, jouw nabestaande geen recht heeft op een uitkering als het overlijden het gevolg is van een op de aanvangsdatum van de verzekering bestaande en bekende aandoening, ziekte, klacht of gebrek. Heb je op dit moment een aandoening, ziekte, klacht of gebrek meld dit dan zo spoedig mogelijk bij het ABP via telefoonnummer 045 5 79 62 65 om eventueel in aanmerking te komen voor de uitzonderingsregeling;
  • De dekking van de verzekering begint op de dag die volgt op de dag waarop jij je aanmeldt, maar niet eerder dan 1 mei 2018;
  • De aanmelding is gelukt zodra je een ontvangstbevestiging hebt gekregen. Zonder ontvangstbevestiging is er geen verzekering.

Indien jij je wilt aanmelden voor deze verzekering klik dan hier.

Heb je vragen, dan kun je die uitsluitend per email stellen aan anwvoorambtenaren@vspbv.nl

Coulance regeling ABP

Het ABP hanteert een coulance regeling, onder andere voor medewerkers  die vóór 1 mei 2018 ongeneeslijk ziek zijn en zich daardoor niet kunnen verzekeren vanaf 1 mei 2018. Dan blijft voor je partner het recht op ANW-compensatie bestaan volgens de oude voorwaarden.  U vindt nadere informatie hierover op de website van het ABP