Livestream beschikbaar donderdag 26 oktober vanaf 10.00u.

Bevindingen Lancet Commissie naar Vervuiling en Gezondheid gepresenteerd op UM Campus Brussel

Milieuvervuiling is jaarlijks verantwoordelijk voor naar schatting 9 miljoen doden wereldwijd. Vervuiling (bodem-, water- en luchtvervuiling) is daarmee veel dodelijker dan de belangrijkste ziekten in de wereld. Dat is een van de bevindingen uit het eindrapport van de Lancet Commission on Pollution and Health, dat afgelopen donderdag werd gepresenteerd in een speciale uitgave van The Lancet. Een van de commissieleden is UM-professor Onno van Schayck (CAPHRI Care and Public Health Research Institute/Faculty of Health, Medicine and Life Sciences). Op donderdag 26 oktober wordt op de UM-campus in Brussel een speciale press briefing georganiseerd rond het Lancet-rapport.

Bekijk nu de livestream!

Mocht je problemen ondervinden met bovenstaande player, bekijk de livestream dan op YouTube.

Voor de organisatie van dit release event werkt de UM niet alleen samen met The Lancet, maar ook met het directoraat-generaal Milieu van de Europese Commissie (EC), de United Nations Industrial Development Organization (UNIDO) en de in Brussel gevestigde ngo Health and Environment Alliance (HEAL). Dankzij die samenwerking wordt het event via live streaming niet alleen beschikbaar gesteld aan personeel van de EC en medewerkers van het VN Milieuprogramma, maar ook voor ambtenaren op het Ministerie van Infrastructuur en Milieu in Den Haag. Het aardige aan dit Lancet-rapport is dat er niet alleen alarmerende cijfers worden gepresenteerd, maar ook praktische oplossingen worden aangedragen om dit wereldwijde probleem te lijf te gaan. Een mooi voorbeeld daarvan leidt naar de Universiteit Maastricht.

Dutch furnace for India
Bron: NOS Journaal

Project Exhale
Professor Onno van Schayck werd gevraagd zitting te nemen in de Lancet-commissie naar aanleiding van het project Exhale uit het Health in Slums-programma dat hij mede heeft opgezet. In India koken bewoners van de sloppenwijken veelal binnenshuis op brandhout en dat is zeer schadelijk voor de gezondheid van met name vrouwen en kinderen. Jaarlijks overlijden daardoor meer dan een half miljoen mensen. Van Schayck en zijn projectpartners ontwikkelden een rookreducerend fornuis dat ervoor zorgt dat de rook niet in huis blijft hangen, maar wordt afgevoerd. Bovendien sluit het fornuisje goed aan op de culturele gebruiken van de bewoners in de Indiase sloppenwijken. De Nederlandse en Indiase overheid hebben in het project van UM, Hogeschool Zuyd en Indiase ziekenhuizen geïnvesteerd. Het is de bedoeling dat de bewoners van de sloppenwijken het fornuisje uiteindelijk zelf zullen maken en aan de man brengen. Professor Van Schayck zal eerst nog verder onderzoek doen naar de gezondheidswinst van het rookreducerende fornuis ten opzichte van de traditionele manier van koken met brandhout.

Correspondent Joeri Boom maakte eerder dit jaar voor het NOS Journaal opnames ter plekke in de sloppenwijken van de Indiase miljoenenstad Bangalore. Klik hier (9.09-12.09) voor het fragment in de uitzending van 3 augustus jl.

• De Universiteit Maastricht is actief binnen het Young European Research Universities Network. Kernwaarden: innovatie, openheid en ruimte voor talent.

• Karlien Strijbosch deed promotieonderzoek naar Senegalese migranten die onvrijwillig terugkeerden na een verblijf in Europa. Ze liep aan tegen muren van zwijgzaamheid, wantrouwen en schaamte. Een gesprek met Karlien Strijbosch en haar promotor Valentina Mazzucato over een onderzoek dat noodzakelijke...

• Na jaren van turbulentie, heeft het leven van alumna Lea Vink een vlucht genomen in Wenen. Ze kan er nieuwe stappen zetten in haar loopbaan op het kruispunt van luchtvaart en organisatiepsychologie. Ook op persoonlijk gebied lacht het geluk haar toe sinds haar transitie van man naar vrouw.