Alumni weer terug bij hun Alma Mater

Ruim 200 alumni en gasten waren zaterdag 8 september aanwezig bij onze jaarlijkse Alumnidag. Bezoekers van dit jaarlijkse evenement werden deze middag getrakteerd op een gevarieerd programma op verschillende universitaire locaties in de binnenstad van Maastricht.

De voorzitter van het College van Bestuur Prof. Martin Paul benadrukte in zijn openingsspeech het belang van alumni voor de universiteit. “Jullie zijn onze ambassadeurs in binnen- en buitenland”, aldus Paul. Na zijn openingswoord nam Dr. Roy Erkens, senior lecturer, het stokje over en sprak de keynote van de dag uit. Erkens legde in zijn lezing een verband tussen de Alma Mater en de rol die moeder in de natuur spelen. In een luchtige mix van wetenschappelijke inzichten en vrolijk stemmende informatie gaf Erkens antwoord op de vraag of moeders wel altijd zo bezorgd zijn over hun nageslacht.

Na een korte pauze openden ook een aantal binnenstad faculteiten hun deuren voor een interactief programma. Bij de School of Business and Economics opende de pas aangestelde decaan Prof.dr. Peter Mollgaard de middag. Associate professor Paul Smeets sprak in een goed gevulde aula aan de Tongersestraat over ‘Money and Hapiness’. De middag aan de Tongersestraat werd afgesloten met  een spannende pubquiz door Drs. Christian Kerckhoffs, Senior Lecturer in Economics and Quantative Methods.

Op hetzelfde moment aan de Bouillonstraat in het gebouw van de Faculteit der Rechtsgeleerdheid konden alumni luisteren naar een lezing van Paul Breitbarth, visiting Fellow UM European Centre on Privacy and Cybersecurity, waarna de voetjes van de vloer konden bij een swingende band genaamd Happy & the Two Tones.

Ondertussen vonden in het bestuursgebouw van de Universiteit aan de Minderbroedersberg de zogenaamde UM Talks plaats. Geïnspireerd op de bekende Tedx serie hielden Prof.dr. Ron Heeren, professor of Imaging Mass Spectrometry, Prof.dr. Milene Bonte, professor Cognitive Neuroscience of Language and Literacy Development en Dr. Constance Sommerey, Diversity Officer van de Universiteit Maastricht een korte en inspirerende lezing waarna de bezoekers zelf aan de slag konden bij de Innovation Experience.

Tijdens de Innovation Experience konden bezoekers o.a. terecht bij de CSI stand. Christine Spronkmans, forensisch onderzoeker van het TMFI, leidde de bezoekers rond in een heuse ‘crime-scene’ waar alumni met beschermende kleding zelf op onderzoek konden gaan. In de aula liet Dr. Nynke de Jong de aanwezigen ervaren hoe het is om met Virtual Reality brillen aanwezig te zijn bij een echte zorgsituatie en welke rol dit kan spelen in het onderwijs. De middag werd afgesloten door de Brightlands roadshow. Een heuse robot gaf de bezoekers op speelse wijze informatie over de ontwikkelingen op en bij de verschillende Brightlands campussen in de regio.

Op de diverse locaties werd afgesloten met een netwerkborrel waarna de bezoekers nog tot in de late uurtjes het PAS-festival konden bezoeken. Ook volgend jaar zal de Alumnidag weer worden gecombineerd met het PAS-festival.

Deze ‘homecoming’ was voor alumni de uitgelezen kans om Maastricht en hun oude universiteit te herontdekken. Het lopen door de oude straten van de stad, het bezoeken van lezingen van hun oude professoren en het ontmoeten van vrienden van vroeger zorgde voor een mix van nostalgie en inspiratie.