Alumna Jikkie Has: De kracht van zakelijk zelfvertrouwen
In de serie ‘van alumnus tot auteur’ richten we de schijnwerpers op UM alumni die hun kennis en ervaringen delen via boeken. Dit keer staat Jikkie Has centraal, die in 2020 –vol in coronatijd- haar eerste boek ‘Zakelijk Zelfvertrouwen’, publiceerde. Door haar kennis en inzichten te delen, hoopt ze anderen te helpen om zelfverzekerd en krachtig in hun schoenen te staan.
Van CEO-ambitie naar ondernemersdroom en auteurschap
Na haar studie Gezondheidswetenschappen aan de UM en een master in Organisatiewetenschappen begon Jikkie haar carrière met een managementtraineeship bij TNT Post. Al snel merkte ze echter dat de logge overheidsstructuren niet bij haar pasten, en begon ze te twijfelen aan haar ambitie om CEO te worden: “Wiens droom ben ik eigenlijk aan het waarmaken? Is dit nou echt mijn droom of is dit wat de maatschappij van mij verwacht?”, vroeg Jikkie zich af. “Het gaat er voor mij om of je jezelf in de ogen kunt kijken en kunt zeggen dat je ervoor bent gegaan -datgene wat jij belangrijk vindt-, zonder dat je je hebt laten tegenhouden door verwachtingen van de maatschappij of door je eigen ideeën over hoe het ‘hoort’.”
Toen Jikkie zich dit realiseerde, kwam ze terug bij haar eerdere droom om ondernemer te worden, iets wat ze altijd al had willen doen. De stap naar ondernemerschap is echter niet gemakkelijk; je hebt motivatie, vastberadenheid en soms ook een duwtje in de rug nodig. Voor Jikkie kwam dat duwtje tijdens een spontaan gesprek met een ondernemer in de trein: “Ik zei: 'Maar ik weet toch niet genoeg.' Toen zei hij: 'Besef dat je dat gevoel altijd zult hebben, dus laat je daar vooral niet door tegenhouden.' Dat plantte een zaadje. Zo’n drie of vier maanden later ben ik gestopt bij de post en heb ik de sprong gewaagd om voor mezelf te beginnen.”
Jikkie volgde opleidingen in marketing en werd Business Coach. Ze gaf lezingen en hielp talloze ZZP’ers en startende ondernemers. Maar toen leek het alsof iedereen business coach werd, zelfs haar eigen assistent werd een concurrent. Rond diezelfde tijd kreeg Jikkie een miskraam, wat haar leven op z'n kop zette: “Het was zo normaal om zwanger te zijn, het was gewoon hartstikke goed gelukt de eerste keer. En nu klopte mijn beeld niet meer. Alsof je erachter komt dat het gras niet groen is, of wat logisch was, niet meer logisch is. En als ik niet meer op mijn lijf kan vertrouwen, wat klopt er dan nog meer niet? Ik begon echt aan alles te twijfelen.”
Wat als ik nou 85 ben en ik zit op mijn schommelstoel en ik kijk terug? Hoe wil ik dan terugkijken? Wil ik dan nog wel CEO worden, of is dit eigenlijk andermans droom?
Op zoek naar antwoorden dook Jikkie, met haar wetenschappelijke achtergrond, in de kennis over zelfvertrouwen. “Ik kwam allemaal pareltjes van informatie tegen, waarvan ik dacht: ‘Waarom wist ik dit niet eerder?’ Dus die informatie ging ik delen en mensen vonden het super tof. Toen dacht ik: als mensen dit zo gaaf vinden, dan ga ik er een boek over schrijven ook!”
Tekst gaat verder onder de foto.
Jikkie’s weg naar publicatie
Het was geen verrassing dat Jikkie ooit een boek zou schrijven. “Ik wist al jaren dat ik een boek wilde schrijven, maar ik wist nog niet waarover.” Ze noemt nalatenschap, kennisdeling en het vergroten van haar impact als belangrijkste redenen. “Tijdens mijn lezingen zag ik hoe waardevol de informatie was, maar er waren nog zoveel mensen die ik niet bereikte. Een boek kan dan veel meer impact hebben.”
Ik had me al helemaal voorgesteld hoe ik de uitgever zou bellen en zou zeggen: ‘Sorry, ik trek me terug, ik ga stoppen.
Voor publicatie was het van belang om een geschikte uitgever te vinden. Omdat uitgeverijen vaak niet op zoek zijn naar volledige manuscripten, maakte Jikkie eerst een outline van de inhoud, boodschap en doelgroep. Vervolgens stond ze voor een belangrijke keuze: alles zelf regelen of kiezen voor een traditionele uitgever, waarbij de opbrengst per boek vaak lager is. Jikkie vertelt: “Ik ben toen gaan kijken welke uitgeverij zorgde voor een win-win situatie waardoor mijn boek ook beter zou worden. Uiteindelijk kwam ik uit bij een uitgeverij met dames uit de uitgeverswereld die de klap van de zweep kennen, en die ook een breed netwerk hebben.”
Na het vinden van een geschikte uitgeverij kon Jikkie beginnen met schrijven. Het proces verliep in het begin moeizaam; ze stelde het uit en worstelde met de tone of voice en doelgroep. Toen de uitgeverij om de eerste teksten vroeg, had ze nog niets op papier. “Ik dacht, dit is weer angst. Dit is weer onzekerheid.” Gelukkig stelde de uitgeverij haar gerust: “Een bestseller wordt niet in één keer geschreven. Wat we nodig hebben zijn puzzelstukjes en op basis daarvan gaan we de puzzel leggen, dus begin gewoon met schrijven, het hoeft niet perfect.”
Jikkie twijfelde vaker aan haar capaciteiten: “Ik had me al helemaal voorgesteld hoe ik de uitgever zou bellen en zou zeggen: ‘Sorry, ik trek me terug, ik ga stoppen, want dit is niet de kwaliteit die ik wil leveren. Het is niet goed genoeg.’” Haar grootste angst was negatieve kritiek, maar ze zette door door te focussen op de impact van haar boek: “Al help ik er maar één iemand mee. Ik kies ervoor om impact te hebben.”
Het schrijven duurde ongeveer negen maanden, en met redigeren en publiceren erbij stond het boek na een jaar in de winkel. Daarna begon nog de promotie, want hoe goed een boek ook is, het moet natuurlijk wel verkocht worden.
Tekst gaat verder onder de foto.
Kennisdeling: zakelijk zelfvertrouwen
In haar boek over zakelijk zelfvertrouwen deelt Jikkie waardevolle inzichten uit haar intensieve onderzoek. Ze bestudeerde talloze wetenschappelijke studies en kwam tot enkele belangrijke conclusies. Een kernpunt is dat zelfvertrouwen steunt op twee pijlers: vaardigheid en eigenwaarde.
Zo ontdekte Jikkie dat mannen over het algemeen meer zelfvertrouwen putten uit hun vaardigheden, terwijl vrouwen hun zelfvertrouwen vaak baseren op hun eigenwaarde. Zij zijn doorgaans meer bezig met wat anderen van hen vinden en of ze het wel goed doen. Dit maakt vrouwen vatbaarder voor onzekerheid, zoals ook uit diverse onderzoeken blijkt.
Om onzekerheid te overwinnen, benadrukt Jikkie het belang van het loskoppelen van eigenwaarde van succes: “Mensen moeten zich er bewust van worden dat iedereen zich wel eens onzeker voelt. Koppel je eigenwaarde los van succes, status of een bepaalde functie. Wat als je dat doet? Misschien komt dan het plezier weer op de voorgrond, en is een fout maken niet zo erg.”
Ze plaatst dit ook in de context van deze tijd: “We leven in een tijd waarin succes maakbaar is; je bent verantwoordelijk voor je eigen succes als je maar hard genoeg werkt. Vroeger had je weinig keuze, je deed wat je vader of moeder deed en pech was gewoon pech. Tegenwoordig heb je veel meer kansen en mogelijkheden, dus moet je de 'juiste' keuzes maken op het gebied van studie en carrière. Maar aan de andere kant van die medaille ligt de verantwoordelijkheid voor je eigen falen en mislukking. We vergeten hierbij vaak dat geluk en pech ook een rol spelen.”
We leven in een tijd waarin we zelf verantwoordelijk zijn voor ons succes, en daarmee ook voor ons falen. Daarnaast leven we in een hele snelle tijd waarin we het succes nú al moeten hebben en anders heb je gefaald, terwijl ja, is dat zo?
Toekomstplannen van auteur Jikkie
We kunnen nog een tweede boek verwachten van Jikkie, dit keer met de focus op een ander aspect van zelfvertrouwen en onzekerheid: moedige momenten. Welke uitgeverij dit boek zal uitgeven, weet ze nog niet. “Misschien ga ik nu wel kiezen voor een traditionele uitgeverij. Maar dan wel eentje die ook congressen organiseert. Nu had ik een fantastisch netwerk om een echt goed boek te schrijven, maar dan kan ik ook een goed netwerk hebben om meer business uit te halen.”
Verdieping
Wil je meer weten over het onderwerp 'zelfvertrouwen'? Hier zijn Jikkie's boekentips om je verder te verdiepen:
- Feel the Fear and Do It Anyway van Susan Jeffers
- Feel the Fear... and Beyond van Susan Jeffers
- Vergroot je zelfvertrouwen van Robert Haringsma
- Authentiek Zelfvertrouwen van Jacqueline Brassey
Lees ook
-
‘Door erfgoed verbonden’, een project waarin de Radboud Universiteit en de Universiteit Maastricht samenwerken, moet komend jaar zorgen voor meer aandacht voor de topstukken uit de erfgoedcollecties van beide universiteiten. Daarnaast worden bibliotheekmedewerkers getraind in het duurzaam digitaal ontsluiten van erfgoed. En er komt een fellowship voor een onderzoeker en artist in residence. Het hele project wordt gefinancierd vanuit de samenwerking van de Radboud Universiteit en de Universiteit Maastricht.
-
De Dag van de Leraar is een speciale dag om waardering voor leraren en onderwijspersoneel te uiten. Als onderwijsinstelling besteedt de UM op deze dag extra aandacht aan haar onderwijspersoneel, haar educatieve programma's en onderwijsinnovatie.