47ste Dies Natalis: een overzicht

Op vrijdag 27 januari 2023 vierden we de 47ste Dies Natalis van de Universiteit Maastricht in de Sint Janskerk in Maastricht. Jazz- en popartiest Wouter Hamel en zijn gitarist Rory Ronde verzorgden de prachtige muzikale intermezzo’s. We luisterden naar inspirerende speeches en reikten het eredoctoraat, de Wynand Wijnen Onderwijsprijs, de Dissertatieprijs en de Studentenprijzen uit. ’s Ochtends ontvingen verschillende studenten al de Bachelorprijzen voor hun scriptie.

Ook verrasten we burgemeester Annemarie Penn-te Strake met de uitreiking van de bijzondere Tanspenning. De Dies Natalis was haar laatste officiële academische plechtigheid in haar rol als burgemeester.

Lees meer over het evenement
Geniet van de slideshow met foto's van het evenement
Bekijk de video's van de 47ste Dies Natalis
Ontdek meer over de prijzen van dit jaar
Ontmoet de winnaars van de Studentenprijzen

Bold yet prudent: technological innovation and society

Onze rector magnifcus prof. dr. Pamela Habibović trapte de viering af met een speech in lijn met het thema van dit jaar: ‘Bold yet prudent: technological innovation and society’. Ze sprak over het belang van interdisciplinariteit in wetenschap en technologische innovatie. “We staan aan de horizon van wereldveranderende technologische innovaties: we kunnen het ons niet veroorloven naïef te zijn. We moeten al in de ontwerpfase nadenken over de mogelijke bedreigingen en gevolgen. Interdisciplinariteit is hiervoor een sleutel.”

Daar is prof. Robert S. Langer het levende bewijs van. Hij staat bekend om zijn ontdekkingen op het gebied van weefselmanipulatie en geneesmiddelentoediening. Als interdisciplinair expert ontving hij tijdens de Dies Natalis een eredoctoraat voor zijn uitzonderlijke werk. In zijn speech blikte hij terug op zijn moeizame beginjaren, maar benadrukte vooral dat hij nooit opgaf: “Ik kreeg veel kritiek en werd zelfs als slechte wetenschapper neergezet. Toch heb ik samen met mijn collega's en studenten zo'n 40 bedrijven opgericht om onze ontdekkingen bij de patiënten te krijgen. Vandaag de dag zijn onze concepten de hoeksteen geworden van de weefselmanipulatie en regeneratieve geneeskunde.”

"We staan aan de horizon van wereldveranderende technologische innovaties: we kunnen het ons niet veroorloven naïef te zijn."

Pamela Habibović, rector magnificus Maastricht University

Prof. Cyrus Mody van de Faculteit der Cultuur- en Maatschappijwetenschappen borduurde voort op het belang van technologische innovatie in de wetenschap in zijn keynote lezing ‘The Four Sciences’. Zijn belangrijkste boodschap: “De universiteit kan een onderscheidende bijdrage leveren aan kennis en innovatie, maar alleen als we op een gezonde manier (én soms in een gezonde strijd) samenwerken met partijen die ook onderscheidende bijdragen leveren.” Hij zoomde in op vier vormen van wetenschap en legde uit hoe ze kunnen samenwerken: elk doen waar ze goed in zijn en tegelijkertijd in gesprek blijven met de andere drie.

"De universiteit kan een onderscheidende bijdrage leveren aan kennis en innovatie, maar alleen als we op een gezonde manier (én soms in een gezonde strijd) samenwerken."

Cyrus Mody, Professor in the History of Science, Technology, and Innovation

De 47ste Dies Natalis in beeld

De hoogtepunten van onze Dies Natalis (nog eens) zien? We hebben de beste foto’s voor je verzameld. Bekijk ze hieronder.

Klik op het icoontje om te bladeren.
Foto's: Philip Driessen.

Video van de 47ste Dies Natalis

Wil je meer zien van de Dies Natalis? Bekijk hieronder verschillende videofragmenten van het evenement.

Bijzondere prijs voor Annemarie Penn-te Strake

Collegevoorzitter Rianne Letschert reikte dit jaar de bijzondere Tanspenning uit aan burgemeester Annemarie Penn-te Strake: alleen personen die een belangrijke bijdrage hebben geleverd aan de ontwikkeling van de Universiteit Maastricht krijgen deze penning. “Je geloof in de kracht van een goed ontwikkelde en geïnternationaliseerde universiteit en het belang daarvan voor onze stad en provincie is geweldig. We deelden de visie dat Maastricht niet alleen een mooie oude stad is, maar ook een studentenstad. Daarmee was je een uitstekende ambassadeur en pleitbezorger voor de Universiteit Maastricht”, aldus Letschert.

Jaarlijkse onderscheidingen

De Wynand Wijnen Onderwijsprijs werd dit jaar uitgereikt aan onze hele onderwijsgemeenschap. Als dank voor hun tomeloze inzet en in het bijzonder tijdens de afgelopen coronajaren. Donna Carroll and Martijn Boussé namen de prijs symbolisch in ontvangst. Het prijzengeld gaat naar het Noodfonds voor studenten.

De jaarlijkse Dissertatieprijs ging naar Marie Labussière van de Faculteit der Cultuur- en Maatschappijwetenschappen voor haar scriptie: ‘Native born but not yet citizen: Burgerschap en onderwijsresultaten van kinderen van immigranten in Nederland.’

Studentenprijzen 2022

Jaarlijks worden de beste master- en bachelorscripties van onze studenten beloond tijdens de Dies Natalis-viering. Ze krijgen vijfhonderd euro, een oorkonde voor aan de muur en een kleine attentie uit handen van de rector magnificus.