Hoogste UM-onderscheiding voor burgemeester van Maastricht

Burgemeester Annemarie Penn-te Strake van Maastricht heeft op 27 januari 2023 de Tanspenning ontvangen, de onderscheiding die de Universiteit Maastricht toekent aan personen die een belangrijke bijdrage hebben geleverd aan de ontwikkeling van de UM. UM-voorzitter Rianne Letschert reikte de Tanspenning aan Penn-te Strake uit tijdens de viering van de 47e Dies Natalis van de UM.

De Tanspenning is de hoogste UM-onderscheiding. In het verleden werd hij toegekend aan onder meer oud-gouverneur Kremers van Limburg, voormalig DSM-bestuurder Elverding en – in ‘eigen’ huis – aan oud-rector Cohen.

Bestuursvoorzitter Rianne Letschert van de UM: “burgemeester Penn-te Strake is een belangrijke steun voor de universiteit. Onder meer doordat zij altijd duidelijk maakt dat een goed ontwikkelde, internationale universiteit van grote waarde is voor de stad en de provincie. Tegelijk houdt ze daarbij het belang van een goede verbinding tussen stad en universiteit voor ogen. Bijvoorbeeld via haar bestuurlijke inbreng in het programma Student en Stad, gericht op de ontwikkeling van Maastricht (als oudste stad van Nederland met de jongste universiteit van Nederland) tot een universiteitsstad waarin de leefbaarheid voor alle inwoners optimaal is en studenten maximaal geïntegreerd zijn.”

Burgemeester Penn-te Strake ontvangt de Tanspenning in haar laatste jaar als burgemeester; zij stopt in die functie op 1 juli 2023.

• Bij flinke luchtvervuiling kiezen mensen eerder voor oppositiepartijen dan voor regerende partijen. Dit blijkt uit onderzoek van Nico Pestel van Universiteit Maastricht en zijn collega’s

• Gezonde voeding, voldoende bewegen en cultuur- en talentontwikkeling is goed voor de ontwikkeling van ieder kind. Met het concept van de Gezonde Basisschool van de Toekomst wordt dit een vast onderdeel van de schooldag. Universiteit Maastricht stond aan de basis van het concept.

• Wetenschappers van het MERLN-instituut van Universiteit Maastricht en van het Maastricht UMC+ zijn erin geslaagd om een embryostructuur van een menselijke eeneiige tweeling te kweken uit louter stamcellen, zonder een eicel of spermacel te gebruiken. Dankzij deze kweek zien wetenschappers nu voor het...