Nieuws

• pijnonderzoek

Waarom doet iemand in vredesnaam vrijwillig mee met pijnonderzoek?

22-03-2018

Onderzoekers UM ontdekken dat sensatiedrang een doorslaggevende factor is bij deelname aan pijnlijke experimenten.

• fpn_2018_keuzegids_ig_post.jpg

Keuzegids Masters 2018, hoe heeft de Faculty of Psychology and Neuroscience het gedaan?

15-03-2018

De Keuzegids Masters is zoals elk jaar gepubliceerd, en dit jaar zijn er 5 programma’s van FPN, of waaraan FPN meewerkt opgenomen in de beoordelingen. Ik zat samen met Prof. dr. Rob Ruiter, Vice-Decaan Onderwijs om de resultaten te bespreken.

• Lars Riecke

Spraak verstaan met elektrische stroom

23-01-2018

Wetenschappers van de Universiteit Maastricht (UM) en het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG) zijn erin geslaagd om spraakverstaan te beïnvloeden door het hersengebied dat betrokken is bij spraakverstaan met elektrische stroompjes door de schedel heen te stimuleren.

• Leren van 'mislukt' onderzoek via nieuw tijdschrift

18-07-2017

Een nieuw tijdschrift is opgericht om publicatie mogelijk te maken van onderzoek dat niet uitkomt of slecht is uitgevoerd.

• Rubicon beurzen

MaCSBio betrokken bij twee onderzoeksprojecten, gesubsidieerd door NWO Complexity

07-07-2017

Deze vragen worden beantwoord in vier consortia, gesubsidieerd door NWO Complexity. MaCSBio is betrokken bij twee van deze consortia en zal onderzoek doen naar complexe systemen op gebied van gezondheid en voeding.

• Woede onder de fMRI scan: worden geweldplegers bozer dan anderen?

19-06-2017

Franca Tonnaer onderzocht waarom het mensen zonder geweldverleden lukt hun woede te reguleren en zichzelf op het juiste moment af te remmen, maar geweldplegers niet.

• MaCSBio - Science Day

MaCSBio Science Day 2017: een groot succes!

13-06-2017

De tweede MaCSBio Science Day werd georganiseerd op 9 juni 2017 op Universiteit Maastricht. Het thema dit jaar was: ‘Extending Networks’ en was gericht op het aanleggen en uitbreiden van MaCSBio’s connecties zowel binnen als buiten Universiteit Maastricht.

• hersenscan geluid

Kun je op een hersenscan zien wat je hoort?

24-05-2017

Aan de hand van een hersenscan kunnen zien welk geluid iemand heeft gehoord. Onderzoekers van de Universiteit Maastricht hebben onlangs voor een wereldprimeur gezorgd door gehoord geluid te reconstrueren op basis van iemands breinactiviteit.

• Anita Jansen lid KNAW

10-05-2017

De KNAW heeft prof. dr. Anita Jansen, hoogleraar experimentele klinische psychologie en decaan van de Faculty of Psychology and Neuroscience, gekozen als lid.

• brain umc+

Onderzoeksgroep onder leiding van Elia Formisano onthult de hersenberekeningen die ten gronslag liggen aan luisteren

18-04-2017

De geluiden die we dagelijks horen zijn complex en gevarieerd. Hoe het brein deze geluiden analyseert bleef grotendeels onbekend. Nieuw onderzoek, uitgevoerd door UM-onderzoekers van Maastricht Brain Imaging (MBIC) en Maastricht Centre for Systems Biology (MaCSBio) en deze week gepubliceerd in PNAS, toont aan dat het mogelijk is om de hersenberekeningen die ten grondslag liggen aan luisteren te reproduceren door middel van mathematisch modelleren in combinatie met high spatial resolution functional magnetic resonance imaging (fMRI).

Abonneren op Nieuws