Nieuws

• Leren van 'mislukt' onderzoek via nieuw tijdschrift

18-07-2017

Een nieuw tijdschrift is opgericht om publicatie mogelijk te maken van onderzoek dat niet uitkomt of slecht is uitgevoerd.

• Rubicon beurzen

MaCSBio betrokken bij twee onderzoeksprojecten, gesubsidieerd door NWO Complexity

07-07-2017

Deze vragen worden beantwoord in vier consortia, gesubsidieerd door NWO Complexity. MaCSBio is betrokken bij twee van deze consortia en zal onderzoek doen naar complexe systemen op gebied van gezondheid en voeding.

• Woede onder de fMRI scan: worden geweldplegers bozer dan anderen?

19-06-2017

Franca Tonnaer onderzocht waarom het mensen zonder geweldverleden lukt hun woede te reguleren en zichzelf op het juiste moment af te remmen, maar geweldplegers niet.

• MaCSBio - Science Day

MaCSBio Science Day 2017: een groot succes!

13-06-2017

De tweede MaCSBio Science Day werd georganiseerd op 9 juni 2017 op Universiteit Maastricht. Het thema dit jaar was: ‘Extending Networks’ en was gericht op het aanleggen en uitbreiden van MaCSBio’s connecties zowel binnen als buiten Universiteit Maastricht.

• hersenscan geluid

Kun je op een hersenscan zien wat je hoort?

24-05-2017

Aan de hand van een hersenscan kunnen zien welk geluid iemand heeft gehoord. Onderzoekers van de Universiteit Maastricht hebben onlangs voor een wereldprimeur gezorgd door gehoord geluid te reconstrueren op basis van iemands breinactiviteit.

• Anita Jansen lid KNAW

10-05-2017

De KNAW heeft prof. dr. Anita Jansen, hoogleraar experimentele klinische psychologie en decaan van de Faculty of Psychology and Neuroscience, gekozen als lid.

• brain umc+

Onderzoeksgroep onder leiding van Elia Formisano onthult de hersenberekeningen die ten gronslag liggen aan luisteren

18-04-2017

De geluiden die we dagelijks horen zijn complex en gevarieerd. Hoe het brein deze geluiden analyseert bleef grotendeels onbekend. Nieuw onderzoek, uitgevoerd door UM-onderzoekers van Maastricht Brain Imaging (MBIC) en Maastricht Centre for Systems Biology (MaCSBio) en deze week gepubliceerd in PNAS, toont aan dat het mogelijk is om de hersenberekeningen die ten grondslag liggen aan luisteren te reproduceren door middel van mathematisch modelleren in combinatie met high spatial resolution functional magnetic resonance imaging (fMRI).

• Suiker en voedselafhankelijkheid

Suiker draagt nauwelijks bij aan voedselafhankelijkheid

03-04-2017

Onderzoekers van de Universiteit Maastricht hebben in een wetenschappelijke studie bij mensen geen ondersteuning gevonden voor de publieke opinie dat vooral suiker verslavend is en ons dik maakt.

MaCSBio ontvangt NWO-TIFN-TKI subsidie

13-01-2017

MaCSBio heeft financiering aangetrokken als onderdeel van een groot NWO-TIFN-TKI project waarin gekeken wordt naar de invloed die voedselinname en fysieke inspanning uitoefenen op plasmaglucosecontrole en naar hoe verschillen in plasmaglucoseconcentraties op hun beurt mentale en fysieke prestaties en welzijn beïnvloeden.

• Mike Gerards ontvangt Metakids-beurs van €60.000

16-12-2016

Mike Gerards is momenteel werkzaam bij The Maastricht Centre for Systems Biology (MaCSBio). Zijn project richt zich op de identificatie en functionele karakterisatie van nieuwe genen betrokken in de mitochondrien (meer specifiek bij mtDNA replicatie) en deze gene te screnen op mutaties bij patienten.

Abonneren op Nieuws