Kim Graves, Alumna MA European Public Affairs

Kim Graves studeerde de MA European Public Affairs (EPA) in 2021/22, na haar studie Politicologie aan de Universiteit van Heidelberg, Duitsland. Toen we haar vroegen wat het EPA-programma zo uniek maakte, vertelde ze ons: "Het EPA-programma in Maastricht is op verschillende manieren uniek. Het belangrijkste aspect is de praktische kant van de cursus en de manier waarop het je voorbereidt op het werken in en rond de EU-instellingen in Brussel. Door de vele gastcolleges vanuit de instellingen en de private sector kregen we een uitgebreide kijk op het werkproces en de ambities van alle actoren in Brussel. Deze inzichten worden perfect aangevuld door de stage aan het einde van het academisch jaar, waar velen van ons stageplaatsen en traineeships vonden bij de instellingen en de private sector in Brussel."

Terugkijkend op haar tijd in Maastricht en FASoS, zei ze: "Ik kijk terug op mijn tijd in Maastricht en bij FASoS en realiseer me hoeveel kansen UM me heeft gegeven.  Er zijn zoveel verschillende projecten en verenigingen waar je je bij aan kunt sluiten, maar je kunt ook je eigen projecten uitvoeren, waarbij de UM je ondersteunt. Ik waardeer de ruimte die de universiteit me gaf om mijn eigen interesses te volgen en de steun die ik kreeg van het personeel. Deze structuren hebben me uiteindelijk geholpen om mijn interpersoonlijke en organisatorische vaardigheden te ontwikkelen en hebben me ook het vertrouwen gegeven om te solliciteren naar functies die ik voor mijn tijd daar niet zou hebben overwogen."

Over haar studentenleven zei ze: "Met slechts 31 studenten in het cohort waren we een zeer hechte groep. We organiseerden veel uitstapjes en feestjes samen. Naast de leuke dingen hielpen we elkaar ook altijd met de opdrachten en projecten die we voor onze opleiding deden. Ik was de studentvertegenwoordiger voor onze opleiding, wat betekende dat ik ook samenwerkte met andere bachelor- en masterstudenten om de vakken en het leven op de faculteit te helpen verbeteren. Samen slaagden we erin om een geweldige Carrièredag op te zetten en kasten met gratis ongesteldheidsproducten in de badkamers van FASoS te plaatsen. Mijn tijd aan de universiteit was zeker altijd erg druk, het masterprogramma was erg veeleisend en verschillende projecten (waaronder een bijbaan) naast de studie vulden de rest van mijn tijd. Dit hielp me om mijn vaardigheden in timemanagement te ontwikkelen en verbeterde mijn communicatievaardigheden."

Kim werkt momenteel als geaccrediteerd parlementair assistent voor een Duits lid van het Europees Parlement. "Ik vond deze baan toen ik op zoek was naar een stage voor mijn masteropleiding. Gelukkig kan ik met deze baan voldoen aan de stage-eisen van de opleiding. Ik werk meestal op kantoor in het Parlement, maar kan ook een paar dagen per week vanuit huis werken. Ik organiseer vergaderingen en evenementen voor mijn MEP, ik communiceer en coördineer met andere kantoren van de delegatie en de fractie. Ik werk samen met het communicatieteam, lees persberichten na en geef advies over mediastrategieën. Het werk is afwisselend en altijd interessant."

Ze vertelde ons dat ze via de MA EPA een netwerk kon opbouwen binnen de Brusselse Bubble. "Zelfs voordat ik er was of in Brussel werkte.Dit stelde me in staat om informeel met veel alumni te praten over hun werk en hun ervaringen met het werken voor verschillende werkgevers, wat me hielp een weloverwogen beslissing te nemen over waar ik wil werken.Timemanagement was ook iets wat ik heb geleerd tijdens mijn verblijf in Maastricht. De opleiding was erg veeleisend en ik had tegelijkertijd een bijbaan en projecten.Naast de soft skills heb ik natuurlijk ook kennis opgedaan over hoe de EU en Brussel werken en hoe verschillende actoren het EU-beleid proberen te beïnvloeden.Dit is een grote troef gebleken, niet alleen bij het solliciteren maar ook bij het werken in de instellingen."

Ze vertelde ons dat ze nog steeds contact houdt met andere studenten uit haar cohort en met medewerkers van FASoS. "Mijn medestudenten hebben meestal ook een carrière in Brussel gevolgd, dus we komen elkaar zowel in de professionele omgeving als privé tegen. We organiseren nog steeds af en toe een borrel om bij te praten. Soms ontmoet ik mijn programmadirecteur Paul Stephenson in de UM Brussels Campus of spreken we af voor een koffie.Het (onderwijzend) personeel van de UM is altijd erg toegankelijk geweest voor de studenten, of het nu ging om een opdracht of persoonlijke zaken.Voor mij persoonlijk vond ik steun bij mijn mentor, die me door het moeilijke proces van het doorprikken van de Brusselse Bubble heen hielp. Ik kijk ernaar uit om deel te nemen aan de alumni-evenementen voor mijn masteropleiding en de volgende generaties EPA-studenten te ontmoeten."

June 2022