06 dec

Promotie Mw. Miranda Poeze, MSc.

Promotores: prof.dr. V. Mazzucato, prof.dr. S. van Walsum†, VUA
Co-promotor: dr. B.B. Dito

Trefwoorden: Ghana, Nederland, migratie, transnationale families, gezinshereniging, etnografie

“Migration, family separation and caregiving across borders; A multi-sited ethnography of transnational Child-raising arrangements between Ghana and The Netherlands”

Migrantenouders kunnen niet altijd samen met hun kinderen migreren. Dit dissertatieonderzoek bestudeert hoe de contexten van het thuisland en ontvangende land van invloed zijn op transnationale familievormen. Etnografisch onderzoek onder Ghanese migrantenouders in Nederland en achtergebleven kinderen in Ghana toont aan dat culturele normen rond gedeeld ouderschap transnationale familierelaties faciliteren en de negatieve effecten bij individuele familieleden verzachten, maar dat tegelijkertijd de transnationale context traditionele praktijken bemoeilijkt. De legale en economisch status van de migrantenouder en opties voor gezinshereniging bepalen tevens hoe transnationaal ouderschap wordt uitgeoefend en wat de gevolgen zijn voor individuele familieleden en voor de stabiliteit van de familie.