08 apr
14:45

Online Promotie dhr. Leon Skottnik, MSc.

Promotor: prof.dr. R. Goebel

Co-promotor: dr. B. Sorger

Trefwoorden: neurofeedback, zelfregulatie, beloningsleren, hersenen-computer interfaces

“Understanding and improving neurofeedbackguided self-regulation: On the neuropsychological mechanisms of neurofeedback across mental tasks and time”

Tijdens neurofeedbackinterventies trainen patiënten om hun eigen hersenactivatie te beheersen. De afgelopen decennia is neurofeedback toegepast in verschillende onderzoeks- en klinische settings, bijvoorbeeld bij ADHD of depressie. Ondanks dit uitgebreide gebruik staan ​​de neurale mechanismen nog steeds ter discussie. Verschillende wetenschappelijke ontwikkelingen hebben gesuggereerd dat verschillende hersenregio's gezamenlijk actief worden tijdens neurofeedback, met name regio's die betrokken zijn bij zelfregulatie en feedbackleren. Het werk in dit proefschrift draagt ​​bij aan ons begrip van wat er in de hersenen gebeurt tijdens neurofeedbacktrainingen en hoe het onderliggende leerproces kan worden ondersteund. In lijn met de huidige stand van onderzoek laat het zien dat gedefinieerde neuropsychologische mechanismen worden gedeeld door verschillende neurofeedbacktaken en trainingsfasen.

Lees ook