07 feb
UM Star Lecture in Londen

De vierde industriële revolutie en innovatieoorlogen (Lezing in het Engels)

Vierde industriële revolutie: "De convergentie in nieuwe toepassingen en domeinen van verschillende technologieën die momenteel worden ontwikkeld, zoals bio-, nano- en materiaaltechnologieën, kunstmatige intelligentie, big data, het "internet of things" en 3D-printen."

Om te voldoen aan de zeventien VN-doelen voor duurzame ontwikkeling is technologische innovatie binnen speerpunttechnologieën essentieel. Met de komst van de vierde industriële revolutie (4IR) is de strijd om koploper te worden binnen die technologieën echter net zo relevant geworden als het behalen van de doelen. Nu het multilaterale handelssysteem voor de grootste crisis in zijn geschiedenis staat, wordt gereguleerde handel in goederen en diensten vervangen door "America First" en een toename van nationalisme. In deze lezing wordt ingegaan op de vraag hoe innovatiebeleid in de 4IR een kanaal of een belemmering kan vormen voor technologieoverdracht, en op de rol van de staat en industriële actoren bij het vormgeven van een duurzame 4IR-economie. (Lezing is in het Engels)

Over de spreker

Anselm Kamperman Sanders

Anselm Kamperman Sanders is hoogleraar Intellectual Property Law, directeur van de Advanced Masters Intellectual Property Law and Knowledge Management (IPKM LLM/MSc) en academisch directeur van het Institute for Globalization and International Regulation (IGIR) aan de Universiteit Maastricht. Hij fungeert als academisch co-directeur van de jaarlijkse Intellectual Property Law School en IP-seminar van het Institute for European Studies of Macau (IEEM) in Macau SAR, China, en is toegevoegd hoogleraar aan de rechtenfaculteit van de Universiteit Jinan in Guangzhou, China.

Anselm heeft een PhD van het Centre for Commercial Law Studies aan de Queen Mary University of London, waar hij werkzaam was als Marie Curie Fellow voordat hij in 1995 bij de Universiteit Maastricht aan de slag ging. Ook is hij lid van de deskundigengroep van de Europese Commissie over de ontwikkeling en gevolgen van octrooirecht op het gebied van biotechnologie en genetische manipulatie. Daarnaast is hij coördinator van de European IP Institutes Network Innovation Society, een Marie Skłodowska-Curie ITN-EJD-actie binnen Horizon 2020 (www.eipin-innovationsociety.org).

Deze lezing is onderdeel van een lezingenreeks voor alumni: de UM Star Lectures. Gelijktijdig vinden er nog 13 lezingen plaats in 13 steden en 5 landen. Het evenement wordt jaarlijks georganiseerd om de contacten met onze afgestudeerden aan te halen, te inspireren, wetenschappelijke inzichten te delen en ervaringen en herinneringen op te halen. Daarnaast willen we hiermee bijdragen aan een levendige alumni gemeenschap.

Meer events