Blog van de decaan aflevering 20: namen voor onze onderwijsruimten

door: in Rechtsgeleerdheid

Met behulp van de hele facultaire gemeenschap zijn onze onderwijsruimten de afgelopen weken voorzien van een naam. Dit helpt om de ruimten beter te vinden én om uit te stralen dat ons gebouw een juridische faculteit huisvest.

Het zal niemand zijn ontgaan: onze onderwijsgroepskamers zijn de afgelopen twee weken voorzien van een naam. Daarmee worden twee doelen beoogd. Het maakt onze onderwijsruimten beter herkenbaar en daarmee gemakkelijker te vinden. Bovendien maakt dit ons gebouw veel meer tot een plek van een juridische faculteit. Een tijd geleden werd iedereen daarom uitgenodigd om mee te denken over mogelijke namen. In een eerdere blog gaf ik al eens aan dat hieruit vervolgens een keuze moest worden gemaakt om voldoende diversiteit naar vakgebied, nationaliteit en geslacht te waarborgen.

Vanaf nu heeft de faculteit niet alleen een Aletta Jacobskamer (B0.006) en een Montesquieukamer (B0.115), maar ook ruimten vernoemd naar Johanna Hudig (B0.113), J.R. Thorbecke (D0.217), Simone Veil (D0.227), Taslim Olawale Elias (D0.221), Hugo de Groot (B0.118) en Jean Monnet (D0.225). Op de tweede verdieping werden kamers genoemd naar de gerechtelijke uitspraken Lindenbaum-Cohen (D2.215), Schumacker (D2.221) en Van Gend en Loos (D2.225). De eerste verdieping is gereserveerd voor de Straatsburg (D1.225) - en Brusselkamer (D1.227). Ook zijn er nog de Maastrichtkamer (C0.311B), de Den Haagkamer (D1.221) en de Lenculenzaal (C0.302). Ruimte B1.01 ten slotte is genoemd naar diegenen die op voordracht van de faculteit een eredoctoraat kregen.

Elk van de ruimten is dankzij Frie en Rob voorzien van een mooie aanduiding. Hoe mooi is het om als student straks de lotgevallen van Amsterdamse drukkers te bestuderen in de Lindenbaum/Cohenkamer of om over de EGKS te horen in de Jean Monnetzaal? Wie niet alle namen kent: geen nood. Het komende jaar zullen collega’s in het Facultair Journaal de gekozen namen toelichten. Vrijwilligers die een bijdrage willen schrijven, worden van harte uitgenodigd om zich te melden.

Intussen zijn de namen gezien en niet onopgemerkt gebleven. Sinterklaas, die ons donderdag – helaas zonder zijn Pieten – bezocht, bracht ons een prachtig ontworpen poster met de namen van alle kamers. Ik ga mijn exemplaar ingelijst aan de muur hangen.

law_poster_9_beelden_met_namen_en_duiding_onderwijsruimtes

Ook dichtte de Sint er lustig op los om ons nieuwe juridisch walhalla te eren:
                               ~~~
Dit jaar komt de Sint aan onze Bou 3
alleen en eenzaam: Pietenfobie!
Maar zonder zijn knecht blijft hij steeds op zoek
naar Feestzaal en pandjes, en ied’re hoek.

Is Sint hier beland op de juiste stee?
Of toch bij FASOS, of bij SBE?
Want hij mist hier het recht in het lokaal,
dus bordjes met naam, en met een verhaal.

Grotius, Hudig, Thorbecke en Veil,
allen juristen met passie en stijl.
Zij sieren de wanden van de faculteit,
Sint vindt de weg: voor nu en altijd.
                            ~~~

Intussen is de Kerstman gearriveerd. Ik zie bijzonder uit naar onze jaarlijkse kerstbijeenkomst
op donderdag 19 december. Ik hoop jullie allen daar te zien.

Meer blogs op Law Blogs Maastricht
Labels:
  • J.M. Smits

Prof. mr. Jan Smits (1967) is hoogleraar Privaatrecht aan de Universiteit Maastricht en Decaan van de Faculteit der Rechtsgeleerdheid. Jan Smits publiceert, doceert en begeleidt studenten op de terreinen van (Nederlands, Europees en vergelijkend) privaatrecht, rechtsvergelijking, rechtstheorie en ‘law and…’-benaderingen.

Meer artikelen van J.M. Smits