Blog van de decaan aflevering 5: vernieuwing van onderop

door: in Rechtsgeleerdheid
Abraham de Pinto competitie

De universiteit staat en valt bij vernieuwing van onderop. Recente voorbeelden van prachtige initiatieven zijn de Rethinking Justice Hackathon en de Abraham de Pinto competitie.

Als student was ik fan van het werk van de Amsterdamse hoogleraar Pitlo (1901-1987). Hij schreef lichtvoetig, plaatste het recht in een culturele context en provoceerde graag. Dat alles was ik aan de Leidse universiteit niet gewend. Eén van Pitlo’s stellingen was dat juristen behoudend zijn: omdat het recht ten doel zou hebben om de maatschappij stabiel te houden, zijn juristen als hoeders van het recht niet gericht op verandering. Ik heb die uitspraak nooit begrepen. Recht en rechtspleging hebben vele doelen, en de meeste daarvan zijn juist gebaat bij innovatie. Voor juridisch onderzoek en onderwijs is dat al helemaal evident: een faculteit die niet permanent op zoek is naar manieren om dingen beter te doen, loopt het risico irrelevant te worden. Dat is ook precies de reden waarom we aan onze faculteit hechten aan vernieuwing van onderop: we worden beter door individuele collega’s en groepen ruimte te geven om nieuwe ideeën te ontwikkelen. Het Faculteitsbestuur heeft gepoogd om dat ook neer te leggen in ons nieuwe strategisch programma Creative Community Law@UM dat hier te vinden is. Tot 19 maart kan iedereen reageren.

Een prachtig voorbeeld van vernieuwing van onderop is de hackathon die op 3 en 4 maart werd georganiseerd op de Brightlands smart services campus in Heerlen. Dankzij de prachtige inspanningen van organisator Catalina Goanta en vrijwilligers van Technolawgeeks werkten 12 teams van studenten, begeleid door coaches, gedurende 24 uur aan onderwerpen als rechtvaardigheid, e-commerce-geschillen, data-gedreven rechtvaardigheid en rechters van de toekomst. De vier winnende teams, waarin veel studenten van onze eigen faculteit, kwamen met creatieve oplossingen op het snijvlak van recht en technologie. Eén team maakte bijvoorbeeld een online mediation tool voor eBay gebaseerd op kunstmatige intelligentie. Een ander team codeerde een algoritme dat de strafmaat voorspelt bij jeugdige criminelen. Dat zijn resultaten die niet alleen creatief zijn, maar die ook toepasbaar zijn door de deelnemende bedrijven en instellingen. De hackathon is een fantastisch initiatief dat niet alleen als onderwijsvorm navolging verdient, maar dat ook laat zien hoe innovatie van recht kan komen van onze eigen bachelor-studenten.

hackathon 1_MLR
Hackathon op Brightlands smart services campus, 3 en 4 maart 2018

Een ander prachtig initiatief vond plaats op 3 maart in Maastricht: de derde editie van de Abraham de Pinto competitie georganiseerd door Fokke Fernhout en zijn team. De teams uit Nederland en Vlaanderen deden het allemaal uitstekend, maar de hoofdprijs ging naar ons Maastrichtse team bestaande uit Laurens de Vor en Lotte Kerstges. De faculteit is trots op onze winnaars, die we hier van harte feliciteren!

Abraham de Pinto competitie
Abraham de Pinto, hoofdprijs voor team Lotte Kerstges en Laurens de Vor