Blog van de decaan aflevering 3: van Blue Monday tot Dies Natalis

door: in Rechtsgeleerdheid
scriptieprijzen uitreiking FdR Maastricht  UM 2018

We hebben als faculteit een hele actieve periode achter de rug.  Afgelopen vrijdag 26 januari was de 42ste Dies van de UM. Wat ik, vergeleken met andere universiteiten, altijd mooi vind aan onze viering is dat het programma enorm gevarieerd is.

Terwijl iedereen Blue Monday goed heeft doorstaan en afgelopen vrijdag enthousiast heeft gejuicht toen een juridisch document – het Plakkaat van Verlatinghe - werd verkozen tot Pronkstuk van Nederland, telde ik in de tussenliggende twaalf dagen niet minder dan zes congressen @lawinmaastricht. Januari is voor veel collega’s immers een onderwijsluwe periode, wat ook bijdraagt aan de beschikbaarheid van Feestzaal en Statenzaal.

plakkaat_detail_fdr_mlr.
Plakkaat van Verlatinghe

Zelf was ik aanwezig bij het mooie door Jos Hamers en oud-collega Wilma Dreissen (nu Open Universiteit) georganiseerde congres over juridisch onderwijs, waar we veel collega’s uit het land konden verwelkomen. Ook was ik bij de denktank-sessie over Datawetenschap en recht die prachtig werd geregisseerd door onze eigen Marta Santos Silva in samenspraak met Michel Dumontier en de andere collega’s van IDS@UM en van DKE. Een twintigtal collega’s hield hier pitches van maximaal 2 minuten (althans in theorie), gevolgd door breekuit-sessies.

Think tank meeting about Data Science and Law
Denktank-sessie over Datawetenschap en recht (foto 2) die prachtig werd geregisseerd door onze eigen Marta Santos Silva in samenspraak met Michel Dumontier

Ik was van plan om op donderdag 15 januari ook bij het congres over ADR te zijn, maar werd verrast door de storm die een tijdige terugkeer uit Amsterdam verhinderde. Dankzij Twitter kon ik vanuit een café in de Warmoesstraat toch nog virtueel aanwezig zijn.

conference on ADR
Congres over ADR

Afgelopen vrijdag 26 januari was de 42ste Dies van de UM. Wat ik, vergeleken met andere universiteiten, altijd mooi vind aan onze viering is dat het programma enorm gevarieerd is. Waar andere universiteiten vaak een diesrede van drie kwartier hebben (je zou zo maar in slaap kunnen vallen), is er in Maastricht voor elk wat wils: korte lezingen, uitreiking van eredoctoraten, muziek en meer. Naast inspirerende lezingen over data science, was er de uitreiking van de prijzen voor de beste scripties. ‘s Ochtends reikte vice-decaan onderwijs Jos Hamers de prijs voor de beste bachelorscripties uit aan Remon Tulen, Constanta Rosca en Nikki Janssen.

In de middagsessie kreeg Esmée Driessen (inmiddels docent in Leiden) uit handen van onze Rector de prijs voor de beste masterscriptie met als titel ‘De juridische knelpunten bij de uitvoering van het Right to Challenge in het sociaal domein: een onderzoek naar de democratische legitimatie, financiering en rechtsbescherming van het Right to Challenge in Nederland.

scriptieprijzen uitreiking FdR Maastricht  UM 2018
Vice-decaan onderwijs Jos Hamers de prijs voor de beste bachelorscripties uit aan Remon Tulen, Constanta Rosca en Nikki Janssen

Intussen heeft het Faculteitsbestuur de oproep gepubliceerd voor de tijdens de Kerstbijeenkomst aangekondigde Innovatieprijs 2018. Iedereen wordt uitgenodigd om, met een divers samengesteld team, een voorstel in te dienen. Het bestuur is enorm benieuwd naar jullie ideeën. Die kunnen gaan over van alles en nog wat: onderwijs, onderzoek, organisatie, gebouw, tuin, interieur, enz.

Innovation_challenge
Innovatieprijs 2018

Bespreek gerust ook binnen je capgroep, afdeling of studievereniging, of in je onderwijsgroep, welk voorstel je wil indienen. De uiterste inzenddatum is 2 april. De prijs wordt daarna op een feestelijke bijeenkomst uitgereikt. Onze verwachtingen zijn hoog gespannen!

Meer blogs op Law Blogs Maastricht
Labels:
  • J.M. Smits

Prof. mr. Jan Smits (1967) is hoogleraar Privaatrecht aan de Universiteit Maastricht en Decaan van de Faculteit der Rechtsgeleerdheid. Jan Smits publiceert, doceert en begeleidt studenten op de terreinen van (Nederlands, Europees en vergelijkend) privaatrecht, rechtsvergelijking, rechtstheorie en ‘law and…’-benaderingen.

Meer artikelen van J.M. Smits