On-Site Promotie Laurentius P.J.W.M. de Jonge

Promotores: Prof. dr. J.W.M. Muris, Prof. dr. C.P.M. van der Vleuten, Prof. dr. A.W.M. Kramer, University of Leiden

Co-promotor: Dr. A.A. Timmerman

Trefwoorden: medische onderwijskunde, werkplekbeoordelen, werkplekleren, medische vervolgopleiding

"Is it all in the mind? Unravelling stakeholder conceptions on workplace based assessment"

In medische vervolgopleidingen nemen werkplekbeoordelingen een centrale plaats in. Werkplekbeoordelingen vervullen twee functies: de arts-in-opleiding feedback geven om het leren te bevorderen en beslissingen mogelijk maken over diens prestaties en voortgang.

Onze studies werden verricht aan de huisartsopleidingen van Maastricht, Nijmegen en Leiden. Hieruit blijkt dat opvattingen van gebruikers over werkplekbeoordelen kunnen verschillen en een rol spelen bij het gebruik en de interpretatie hiervan. Ook kunnen interacties tussen gebruikers van binnen en buiten de werkplek het werkplekbeoordelen beïnvloeden. Zo baseren opleiders, bij de start van de opleiding, hun besluit om patiënten aan de arts-in-opleiding toe te vertrouwen meer op diens generieke kwaliteiten (bijvoorbeeld tijdig om hulp vragen) dan op ingeschatte klinische vaardigheden. Ook worden praktijkobservaties van artsen-in-opleiding vooral verricht omdat opleiders denken dat dit van hen verwacht wordt, bijvoorbeeld door patiënten, de arts-in-opleiding of het opleidingsinstituut. Het gebruik en doel van praktijkobservaties is zelden onderwerp van gesprek tussen opleider en arts-in-opleiding. Hierdoor kunnen leerkansen onbenut blijven. Bewust zijn en bespreken van de eigen opvattingen en afstemmen met die van andere gebruikers kan de opbrengst van werkplekbeoordelingen vergroten. 

Klik hier voor de live stream.

Lees ook