Silvia Evers volgt Maurice Zeegers op als wetenschappelijk directeur CAPHRI

“Ik zie mogelijkheden voor meer verbinding en community”

“Een communitybouwer”, zo omschrijft de nieuwe wetenschappelijk directeur Silvia Evers van CAPHRI zichzelf graag. Per 1 november volgt ze Maurice Zeegers op, die weer volledig het onderzoek en onderwijs ingaat. “Het was een hele leuke periode, maar ik vind dat je na zes jaar plaats moet maken voor iemand met een frisse blik”, zegt hij.

Zijn opvolgster is geen onbekende binnen CAPHRI. Integendeel. Silvia Evers studeerde gezondheidswetenschappen, epidemiologie en rechten in Maastricht en promoveerde er ook. Ze is al lange tijd aan CAPHRI verbonden en kreeg hier in 2012 de leerstoel Public Health Technology Assessment. Binnen CAPHRI werkt ze al weer vele jaren als programmaleider. ‘Maastricht made’, zeggen ze dan. En dat begrijpt ze wel. Al is die definitie beslist te beperkt. Want Silvia Evers heeft een groot nationaal en internationaal netwerk, werkte op meerdere plaatsen in het land en blijft verbonden aan het Trimbos-instituut.

Silvia Evers
Silvia Evers, de nieuwe Wetenschappelijk Directeur van CAPHRI.

Uitdagingen

Haar aantreden komt op een moment van uitdagingen, vindt haar voorganger Maurice Zeegers, hoogleraar Complexe Genetica en -Epidemiologie. Ook al is CAPHRI volgens hem zowel financieel als qua structuur met zes researchlijnen goed op orde. “Verder is goed nagedacht over onze positionering, strategie en visie. Onze maatschappelijke impact is heel belangrijk, dat is echt onze kracht. Evenals onze regionale binding, die goed tot uiting komt in onze academische werkplaatsen. Daarnaast is CAPHRI ontzettend internationaal: meer dan de helft van onze promovendi komt uit het buitenland.” Sterk is verder de interdisciplinaire samenwerking binnen CAPHRI en de nieuwe tussendisciplines die ontstaan, zegt Maurice Zeegers. De uitdaging voor Silvia Evers zit volgens hem vooral in het vertrek van meerdere goede hoogleraren die met pensioen gaan. “Tegelijk biedt dit haar de kans om een eigen richting te kiezen. Daar ben ik ook heel benieuwd naar.”

Mooie organisatie

Silvia Evers gaat de uitdaging graag aan. “Ik heb er zin in, want CAPHRI is een hele mooie organisatie”, klinkt het enthousiast. Over de opvolging van de hoogleraren is en wordt al goed nagedacht, vertelt zij. Bovendien zorgen die doorgaans zelf voor een goede overdracht van hun leerstoel. Op de vraag welke richting ze in wil slaan, wil ze nu nog geen antwoord geven. “Ik heb daar zeker wel ideeën over. Maar CAPHRI is van ons allemaal en niet alleen van de wetenschappelijk directeur. Daarom ga ik in de eerste periode met een aantal medewerkers praten om te horen hoe zij denken over de toekomst van de onderzoeksschool. Dat past bij de manier waarop ik leiding wil geven, niet top down dus.” Wel geeft ze aan dat de gesprekken onder andere zullen gaan over hoe meer focus aan te brengen in het onderzoek. En hoe CAPHRI in alle nuances meer naar buiten kan treden. “Ik vind het verder heel belangrijk om vervolgens te kijken naar wat er gebeurt in andere schools, het onderwijs, andere faculteiten en ook buiten de UM.”

Community

Verder wil ze zich naast haar beheer- en ondersteuningstaken sterk inzetten voor het bouwen van de community. “Want ik zie mogelijkheden voor meer verbinding en daar zijn allerlei creatieve manieren voor, zoals bijeenkomsten rondom bepaalde thema’s.”

Wat die verbinding betreft, hoopt ze dat het post-coronatijd in zicht is. De coronacrisis heeft een enorme impact gehad op de school. “Corona raakt al het onderzoek dat wij doen”, zegt Maurice Zeegers, die moeiteloos meerdere voorbeelden geeft: van infectieziekten en gezondheidsvoorlichting tot huisartsen-, revalidatie- en ouderenzorg. Daarnaast werden onderzoekers persoonlijk geraakt, zegt hij. “Er is veel vanuit thuis gewerkt en dan krijg je de cultuur toch niet goed mee. Tegelijkertijd hebben we in de coronacrisis veel geleerd over online en hybride werken. Zo hebben we nog nooit zo veel aanmeldingen gehad voor cursussen als in de deze periode, omdat die online waren. Dat komt het onderzoek ten goede en bevordert de verbinding en community, ook met de onderzoekers in het buitenland. Dus je moet nadenken over hoe je daar mee verder gaat.” Silvia Evers vindt zeker dat het goede van online werken behouden moet blijven. “Maar we mogen het goede van op de campus zijn niet uit het oog verliezen. Als je bijvoorbeeld samen een project wilt opzetten, vergt dat ook face to face contacten.”

Integer onderzoek

Evenals haar voorganger zal Silvia Evers zich inzetten voor integer onderzoek. “Integriteit is het allerbelangrijkste wat je als wetenschapper hebt.” Daarnaast blijft ze haar onderzoekswerk voortzetten waarin ze zich richt op de impact van zorg op de maatschappij in termen van (economische) impact en de kwaliteit van leven. Maurice Zeegers vindt het fijn dat hij zich weer helemaal op het onderzoek én het onderwijs kan richten. “Ik geef niet alleen onderwijs, maar ontwikkel het ook en schrijf lesboeken. En naast het meta onderzoek, onderzoek ik of onderzoek integer wordt gedaan. Wat dat betreft ben ik trots op het quality assurance systeem dat we nu hebben en dat onderzoekers helpt waar ze aan moeten denken als ze onderzoek doen.”

Tekst: Karin Burhenne