Toelatingseisen
Op deze pagina vind je belangrijke details m.b.t. het aanmeldingsproces (zoals deadlines, toelatingseisen, benodigde documenten en beoordeling) voor de master Mental Health voor studiejaar 2026-2027. Vragen over toelating? Neem contact met ons op via fpn-mentalhealth@maastrichtuniversity.nl.
De informatie op deze pagina is voor studenten die willen starten in studiejaar 2026-2027.
Terugkijken naar de toelatingseisen voor studiejaar 2025-2026.
Deadlines voor aanmelding
De master Mental Health start in september.
Onderstaande deadlines zijn van toepassing voor aanmelders die op 1 september 2026 willen starten met de master Mental Health.
Tip: als je deze webpagina op je telefoon bekijkt, raden we je aan de landschapsmodus te gebruiken.
| Date | Wat je moet weten met betrekking tot deze datum |
|---|---|
| Zo snel mogelijk na 1 oktober 2025 | Meld je aan via Studielink* (aanmelden voor studiejaar 2026-2027 is mogelijk vanaf 1 oktober) |
| 1 maart 2026, 23.59 CET | Deadline voor het afronden van het hele aanmeldingsproces voor alle aanmelders (zowel voor aanmelders met een EU/EER- of Zwitserse nationaliteit, als voor aanmelders met een niet-EU/EER-nationaliteit) Let op: aanmelders met een niet-EU/EEA-nationaliteit moeten in de meeste gevallen een visum en/of verblijfsvergunning aanvragen.
|
| 9 april 2026 | On-campus test Deze ’on-campus test’ is alleen voor studenten bij wie is gebleken dat ze voldoen aan de toelatingseisen en vervolgens uitgenodigd worden voor de selectieprocedure. |
| 1 augustus 2026 | Sterk aanbevolen deadline voor het betalen van het collegegeld |
| 31 augustus 2026, 23.59 CET | Deadline voor het afronden van alle taken in de MyApplication portal** Als je een visum en/of verblijfsvergunning nodig hebt, moet je het merendeel van de taken op een eerder moment afronden. |
*Studielink is het landelijke registratiesysteem voor het hoger onderwijs.
**De MyApplication portal is het aanmeld- en inschrijvingsplatform van Universiteit Maastricht.
Algemene eisen: vooropleiding
De toelatingseisen van studiejaar 2026-2027 voor de master Mental Health zijn afhankelijk van je vooropleiding. Bekijk hieronder welke eisen voor jou gelden.
Je komt in aanmerking voor toelating als je een (WO) universitair bachelor diploma hebt met de volgende vakken die relevant zijn voor deze masteropleiding:
- Basiskennis psychologie (HBO- en/of Universitair niveau): (25 ECTS): Overzicht van theorieën en onderzoek in de psychologie: klinische psychologie, persoonlijkheidspsychologie, ontwikkelingspsychologie, sociale psychologie, arbeids- en organisatiepsychologie, neuropsychologie
- Psychologische diagnostiek en behandeling (Universitair niveau): (10 ECTS): Diagnostische cyclus voor hypothesetoetsing, psychometrie en testtheorie, diagnostische domeinen (intelligentie, neuropsychologie, persoonlijkheid, psychopathologie), evidence-based behandelingen
- Klinische vaardigheden (HBO- en/of Universitair niveau): (8 ECTS): Communicatieve vaardigheden, empathische en doelgerichte communicatie, het afnemen en interpreteren van psychologische tests, basisvaardigheden in rapportage en klinische besluitvorming
- Onderzoeksmethoden en onderzoeksvaardigheden (Universitair niveau): (20 ECTS): Statistiek (regressieanalyses, ANOVA), gebruik van statistische software (SPSS, R, JASP), het opzetten en uitvoeren van empirisch onderzoek, interpretatie en kritische evaluatie van wetenschappelijke literatuur, ethische aspecten van psychologisch onderzoek.
- Academisch schrijven (Universitair niveau): (10 ECTS): Fundamentele vaardigheden in wetenschappelijk schrijven, het structureren van academische teksten, argumentatie en bronvermelding.
Aanvullende eisen
Taaleisen bij een Nederlandstalige master
Bij deze opleiding is Nederlands de instructietaal. Je moet het Nederlands daarom voldoende beheersen om intensieve en uitdagende vakken in het Nederlands te kunnen volgen en om toetsen in het Nederlands af te kunnen leggen.
Beantwoord onderstaande vragen om te achterhalen of je aan de taaleisen voldoet.
Gedurende de opleiding wordt ook gebruik gemaakt van Engelstalig onderwijsmateriaal. Een goede beheersing van de Engelse taal is daarom zeer aan te bevelen, maar geen eis.
Aanmelders van wie het diploma gebaseerd is op een niet-EU/EER curriculum (handling fee)
Aanmelders voor deze opleiding van wie het diploma gebaseerd is op een niet-EU/EER curriculum, moeten een handling fee (administratiekosten) betalen. Dit is ook het geval als de onderwijsinstelling zich binnen de EU/EER bevindt, aangezien de handling fee gebaseerd is op het curriculum, niet op de locatie van de instelling. Meer informatie over deze handling fee en over hoe je deze betaling kunt regelen, vind je op de handling fee webpagina.
Benodigde documenten voor het aanmeldings- en selectieproces
Tijdens het aanmeldings- en selectieproces voor deze opleiding moet je een aantal taken uitvoeren waarvoor je documenten zult moeten uploaden.
Hieronder geven we alvast een overzicht van documenten je (misschien) moet voorbereiden.
Let op:
- Alle benodigde documenten moeten zijn geüpload vóór de aanmelddeadlines. Zie ‘Belangrijke deadlines voor aanmelding’ op deze pagina voor de deadlines.
- Zorg ervoor dat de documenten die je naar de MyApplication portal upload in PDF of Word-format zijn opgeslagen. Upload geen Zip file, deze kunnen wij niet openen.
- Alleen volledige aanmeldingen worden in behandeling genomen.
- Alle documenten moeten in het Nederlands of Engels zijn. Heb je een anderstalig diploma? Dan hebben we bij je diploma een gecertificeerde vertaling nodig.
Benodigde documenten voor alle aanmelders voor deze opleiding
- Een recente pasfoto
De pasfoto moet voldoen aan bepaalde richtlijnen. Je vindt deze richtlijnen in de taakomschrijving ‘Upload pasfoto’ in de MyApplication portal.
- Een kopie van je geldig paspoort of EU-identiteitskaart
Maak een kopie van de pagina met je persoonsgegevens. Sla deze kopie op als ‘paspoortkopie’ en niet als ‘paspoortfoto’. Als UM-student is het niet nodig dit document te uploaden in de MyApplication portal. Tenzij je paspoort niet geldig is op 1 september 2026; in dat geval moet je een kopie van je paspoort uploaden.
- Een kopie van je meest recente bachelor- en/of mastercijferlijst en/of een kopie van je bachelor- en/of masterdiploma indien je dat al behaald hebt
- Als je nog niet bent afgestudeerd, kun je de officiële cijferlijsten van je bachelor- en/of masteropleiding uploaden.
- Op je recente cijferlijst moet de gekozen specialisatie vermeld staan. Indien niet alle (nog te volgen) vakken op de cijferlijst benoemd staan, ontvangen we graag een overzicht van alle vakken van het gehele bachelor- en/of masterprogramma.
- Een curriculum vitae
Vermeld je opleiding, relevante extracurriculaire activiteiten, stages binnen het aan de opleiding gerelateerde werkveld en eventuele (werk)ervaringen. Een Academic Background Formulier
Het document 'Academic Background Form' wordt aangeboden in de MyApplication portal onder de taak 'Prove your academic capabilities'. Het academic background formulier is er om te beoordelen of je voldoet aan de toelatingseisen en is tevens een onderdeel van de selectieprocedure.
Documenten die nodig kunnen zijn afhankelijk van je (academische) achtergrond
- Een bewijs van je Nederlandse taalvaardigheid
Beantwoord de vragen over taalvereisten onder het kopje ‘Taaleisen bij een Nederlandstalige bachelor of master’ op deze pagina om erachter te komen of je aanvullend bewijs moet aanleveren. In de uitleg die je na het beantwoorden van de vragen te zien krijgt, staat welke documenten je kunt gebruiken om je taalvaardigheid aan te tonen. Toestemming voor documentverificatieformulier
Als je diploma niet is geverifieerd door DUO (Dienst Uitvoering Onderwijs), dien je het formulier ‘Permission for document verification’ te uploaden in de MyApplication portal. Met dit formulier kan Universiteit Maastricht je diploma, cijferlijst of andere vereiste documenten rechtstreeks verifiëren bij de uitgevende instelling of het relevante diplomaregister.
Hoe beoordelen we je aanmelding?
Als je je voor een opleiding wilt aanmelden, of bezig bent met een aanmelding, is het handig om te weten hoe jouw aanmelding beoordeeld wordt. Meer informatie hierover vind je hieronder.
Selectieprocedure
Op het moment dat besloten is dat je voldoet aan de toelatingseisen, word je uitgenodigd voor deelname aan de selectieprocedure. Voor de masteropleiding Mental Health vindt de selectie plaats op basis van je motivatie, kennis en vaardigheden. Het is van belang jouw geschiktheid voor deze opleiding vast te stellen. Je hebt een professionele houding en motivatie nodig die aansluit bij een scientist-practitioner opleiding. De selectieprocedure is ook bedoeld om de kans te optimaliseren dat je de opleiding binnen de gestelde tijd kunt afronden. Er worden maximaal 120 studenten toegelaten.
De selectie vindt plaats in april/mei 2026.
In de MyApplication portal wordt een vragenlijst aangeboden die je moet invullen voor de on-campus test. De on-campus test bestaat uit het inzichtelijk toepassen van informatie uit twee vooraf gelezen artikelen (beschikbaar in de MyApplication portal en ook fysiek tijdens de test). Er wordt tijdens de on-campus test een casus aangeboden.
Houd er rekening mee dat de on-campus test plaatsvindt op 9 april 2026.
Bericht over de status van je aanmelding
Op basis van de ingediende documenten en de selectieprocedure beslist de UM of jou een plaats wordt aangeboden in de master Mental Health. Wanneer de UM haar beslissing heeft gemaakt, krijg je hier bericht over per e-mail. We streven ernaar je binnen acht weken na de aanmelddeadline te laten weten of jou een plaats wordt aangeboden of niet.