Promotie Peter Hein Bles
Promotor: Prof. Dr. Rolf van der Velden
Co-promotor: Dr. Katarina Weßling
Trefwoorden: Onderwijs, flexibility, stratificatie, gelijke kansen
"Flexibility in the Dutch Education System: How institutional characteristics modify students’ educational careers"
Vroegtijdige selectie van leerlingen op de middelbare school gaat vaak hand in hand met kansenongelijkheid. In sommige onderwijssystemen is dit echter niet het geval. Flexibiliteit die wordt gehanteerd na de selectie wordt hiervoor als verklaring geopperd. Deze thesis onderzoekt dit flexibiliteitsconcept empirisch. Deze thesis toont voor het Nederlandse voortgezet onderwijssysteem aan dat er inderdaad een aanzienlijk verschil is tussen scholen in de rigiditeit waarmee de sortering wordt gehandhaafd. De thesis richt zich verder op hoe er wordt afgeweken van het standaardpad door het systeem. Belangrijke manieren om door het systeem te komen, zijn gemengde brugklassen en brede scholengemeenschappen. Als deze flexibiliteitsmaatregelen worden geïmplementeerd, hebben leerlingen een grotere kans om zichzelf te overtreffen, kan de selectie aan het begin soepeler zijn terwijl scholen zelf een goede kwaliteit kunnen handhaven.
Klik hier voor de livestream.
Lees ook
-
Promotie María de las Mercedes Luisa Menéndez de Medina
"Technological Change And Production Specialisation In The Green And Digital Transition"
13 nov -
Promotie Sofoklis Goulis
"Framing Effect and Hippocampal Dynamics in Economic Decision-Making Insights from human intracranial electroencephalography and ultra-high field 7T fMRI"
14 nov -
Promotie Florian Goldschmeding
"Navigating Currents of Change: The struggles of a water organization with integrated problem-solving in a time of climate change and societal transitions"
18 nov