Promotie Mw. Wiebke Eberhardt, MSc.
Promotores: prof.dr. M. Wetzels, prof.dr. R. Bauer
Co-promotores: prof.dr. E. Brüggen, dr. T. Post
Trefwoorden: financiële besluitvorming, pensioenen, gedragseconomie, pensioencommunicatie
"Costly Ignorance; Enhancing Consumer Financial Decision Making"
‘Kostbare onwetendheid’ van consumenten is bijvoorbeeld je niet laten informeren over je pensioen of over te weinig kennis beschikken om op verantwoorde wijze met een creditcard om te gaan. In dit proefschrift wordt onderzocht hoe de financiële besluitvorming van consumenten kan worden verbeterd. In de eerste studie wordt onderzocht hoe de verschillen tussen de studiedeelnemers in het zoeken naar pensioeninformatie kunnen worden verklaard. Het blijkt dat opvattingen, vertrouwen en pensioenangst een belangrijke rol hierbij spelen. In de tweede studie wordt aan de hand van een grootschalig veldonderzoek aangetoond dat de wijze waarop pensioeninformatie wordt geformuleerd heel relevant is. Uit de derde studie blijkt dat ouderen cognitieve achteruitgang kunnen compenseren en beter financiële beslissingen kunnen nemen, omdat ze meer ervaring hebben en minder negatieve emoties ervaren.
Lees ook
-
Promotie Amira Gamal El-Din
"Resilience of Public Organizations: The Case of the Education Sector in Egypt"
27 nov -
Promotie Linde Daphne Kattenberg
"The Energy Transition in the Housing Market"
27 nov -
Promotie Negash Haile Dedho
"The Good, the Bad, and the Ugly? Host country corruption, Multinational firms’ Foreign Direct Investment, and Innovation"
3 dec