YERUN Open Science Awards 2022: twee UM-winnaars

Op 14 februari vond de YERUN Open Science Awards ceremonie plaats. Een mooi moment om Open Science te vieren en te benadrukken hoe noodzakelijk het is Open Science aan universiteiten te bevorderen. De Open Science Awards laten zien dat YERUN zeer actief streeft naar het stimuleren van praktijken die bijdragen aan Open Science in de academische wereld.

De Universiteit Maastricht is trots dat twee UM-projecten de YERUN Open Science Award 2022 hebben gewonnen.

De vijf winnende projecten zijn:

• ROCK - Reproducible Open Coding Kit, ingediend door Dr. Szilvia Zörgő & Dr. Gjalt-Jorn Peters van de Universiteit Maastricht. ROCK is een standaard voor het uitvoeren van kwalitatieve codering en analyses op een transparante manier. Het is door de aanvragers ontwikkeld om het gebrek aan Open-Source software tools voor kwalitatief onderzoek aan te pakken. Presentatie beschikbaar via deze link.
  • ARROR - Advancing Registered Reports in Organisational Research, ingediend door Dr. Roman Briker van de Universiteit Maastricht. ARROR is een Open Science initiatief dat het indienen vergemakkelijkt van Registered reports (publicatieformaat waarin onderzoekers peer-review ontvangen voordat de data zijn verzameld) op het gebied van organisatiegedrag, management en toegepaste psychologie. Presentatie beschikbaar via deze link.
  • LERO Open Science Committee, ingediend door Prof. Brian Fitzgerald & Dr. Marina Prendergast van de University of Limerick. Het LERO Open Science Committee werd opgericht in 2022 om centrumbrede strategieën te ontwikkelen die leiden tot een grotere zichtbaarheid voor onderzoekers, meer mogelijkheden voor samenwerking en grotere transparantie in het onderzoeksproces. Presentatie beschikbaar via deze link.
  • Open Knowledge Initiative van het KIOS Centre of Excellence, ingediend door Dr. Christos Laoudias & Dr. Maria Michalopoulou van de Universiteit van Cyprus. Het KIOS Centre of Excellence van de Universiteit van Cyprus lanceerde in 2017 het Open Knowledge Initiative om wetenschappelijke resultaten openlijk te verspreiden buiten de traditionele academische verspreidingskanalen om. Presentatie beschikbaar via deze link.
  • Theodor Fontane Archive, ingediend door Dr. Anna Busch & Prof. Peer Tilcke van de Universiteit van Potsdam. Het Theodor Fontane Archive heeft het op onderzoek gebaseerde digitale archief ontwikkeld en uitgebreid met als doel de toegankelijkheid van kennis over het leven en werk van deze Duitse auteur uit de 19e eeuw te verbeteren. Presentatie beschikbaar via deze link.

De beoordelingscommissie werd gevormd door:

• Dr. Inma Andrés, Student Programme Manager en Onderzoeksadviseur aan de Brunel Universiteit Londen;
  • Dr. Kostas Glinos, voormalig Hoofd van de eenheid Open Science bij het DG Onderzoek en Innovatie van de Europese Commissie;
  • Dr. Bregt Saenen, Senior Beleidsmedewerker bij Science Europe;
  • Mw. Katrine Sundsbø, Community Manager bij de Directory of Open Access Journals.