Global Citizenship

Vrijwilligerswerk: groei door anderen te helpen groeien

Natalia Podstawka is derdejaarsstudent van de bachelor European Law School. Ze is een van de vele UM-studenten die een certificaat voor Global Citizenship heeft ontvangen voor haar vrijwilligerswerk, oftewel Civic Engagement Activities (CEA). Deze activiteiten bevorderen het gemeenschapsgevoel, geven zin aan het leven en bieden mogelijkheden voor persoonlijke groei.

Natalia Podstawka deed al vrijwilligerswerk tijdens haar middelbareschooltijd in Warschau. “Er werd een nationale wedstrijd gehouden, waarin scholieren een project moesten bedenken en realiseren dat een bijdrage leverde aan hun gemeenschap.” Samen met vrienden organiseerde Natalia een aantal workshops: met improvisatie en andere technieken leerden ze medescholieren spreken in het openbaar en omgaan met stress. “Ik had het gevoel dat ik iets betekenisvols deed en dat ik mensen daadwerkelijk kon helpen.”

Natalia Podstawka

Gemeenschap

Hoewel altruïsme en de wens om een verschil te maken haar belangrijkste drijfveren zijn, wijst Natalia ook op de bijkomende voordelen van vrijwilligerswerk. “Als je samenwerkt aan iets waar je samen om geeft, krijg je echt het gevoel ergens bij te horen en deel te zijn van een gemeenschap.” Daarom was het voor Natalia vanzelfsprekend om ook in Maastricht te zoeken naar mogelijkheden om vrijwilligerswerk te doen.

In haar eerste jaar aan de UM werkte Natalia voor de studentenorganisatie ‘UM Community’, die nu is opgegaan in The Wellbeing Movement. “We wilden een gemeenschap opzetten waar studenten er voor elkaar konden zijn; het was een veilige plek om ze te helpen landen in Maastricht. We organiseerden activiteiten zoals film- en kunstavonden, waarin je jezelf kon verliezen en in contact kon komen met anderen.” Later nam Natalia ook deel aan het peer support-initiatief van de UM.

“Als je samenwerkt aan iets waar je samen om geeft, krijg je echt het gevoel ergens bij te horen en deel te zijn van een gemeenschap.”

Persoonlijke groei

Dankzij vrijwilligerswerk werk je ook aan jezelf. Ik weet niet of ik als mens zo veel was gegroeid, als ik niet de uitdagingen had gehad die het vrijwilligerswerk met zich meebracht. Het dwingt je om uit je comfortzone te stappen.” Naast netwerken, projectmanagement en prioriteiten stellen, moest Natalia ook in korte tijd haar communicatieve vaardigheden ontwikkelen. “En dat allemaal in het Engels en met mensen van verschillende culturele achtergronden. ”

Met het aangaan en overwinnen van deze uitdagingen vergroot je je zelfvertrouwen. “Zo moest ik mensen benaderen voor samenwerkingen en een keer werd ik zelfs gevraagd om op zeer korte termijn een spontane presentatie te geven om een project te promoten.” Hoe meer Natalia betrokken raakte, hoe meer kansen haar kant op kwamen. “Als je met steeds meer verschillende mensen werkt, krijg je een steeds beter idee van alle dingen die er om je heen gebeuren.”

SNIFFS meeting

Betekenis

Samen met vrienden zette ze SNIFFS (Sensory and Neurodivergent Inclusion for Fair Studying) op. Dit is een project dat zich richt op het ondersteunen van neurodivergente studenten aan de UM, bijvoorbeeld studenten met ADHD of autisme. “We organiseerden onder andere een evenement met een lezing van een UM-professor over de werking van het geheugen en een workshop over neurodiversiteit en hoe studenten effectiever kunnen studeren. Kleine dingen kunnen een groot verschil maken, zoals je tekst omzetten naar het Dyslexie Font of naar audio.”

SNIFFS werkt ook samen met het SSC om alle informatie en tools – van studeren tot carrièreontwikkeling – gemakkelijker vindbaar te maken voor neurodivergente studenten. Deze informatie is te vinden op het Personal & Professional Development Portal van de UM (in aanvulling op de ondersteuningspagina over studeren met een functiebeperking of chronische ziekte). Onlangs is Natalia ook lid geworden van een opleidingscommissie, om gesprekken over neurodivergentie en het bouwen van gemeenschappen in Maastricht te stimuleren.

Het idee voor SNIFFS ontstond toen Natalia zich bewust werd van de onvervulde behoeften die neurodivergente studenten hebben. Dat is in het algemeen ook haar advies voor eerstejaarsstudenten die op zoek zijn naar vrijwilligerswerk. “Neem gewoon wat tijd om de gemeenschap te observeren en vind een onderwerp waar je echt om geeft. Je kunt helpen bij een organisatie die zich bezighoudt met dat onderwerp of je kunt je eigen project starten. Wat je ook kiest, je zult zien dat er veel mogelijkheden en ontwikkelingen uit voortkomen.”

“Neem gewoon wat tijd om de gemeenschap te observeren en vind een onderwerp waar je echt om geeft.”

Citizenship badge

Hoewel Natalia het vrijwilligerswerk niet doet om haar cv op te bouwen, is ze wel dankbaar voor de Global Citizen-onderscheiding die ze heeft gekregen voor haar bijdragen. “Je kunt het CEA-kantoor benaderen als je denkt dat je voldoet aan de criteria op hun website. Als je vrijwilligerswerk serieus neemt, zul je bijna zeker voldoen aan alle eisen. Je krijgt dan een badge op het edubadgeplatform, die je kunt delen op LinkedIn en kan toevoegen aan je cv.” De badge zal duidelijk geen heel grote invloed hebben op haar carrière, maar Natalia is wel blij dat niet-academische prestaties, die passen bij de waarden en missie van de UM, ook worden erkend en beloond.

Het woord ‘global’ in het concept Global Citizenship moeten we volgens Natalia juist interpreteren als heel lokaal: “Ik denk dat het gaat over het verschil maken en helpen, waar je ook bent. Zelfs al help je maar één mens.”

Het Personal & Professional Development Portal van de UM biedt onder andere een lijst van mogelijke Civic Engagement Activities. Het CEA kent ook de digitale edubadge voor Global Citizenship toe.

Tekst: Florian Raith

Lees ook

  • Maak kennis met Lillianne Evertsz, wiens reis van het hbo naar het hoger onderwijs veerkracht belichaamt. Aanvankelijk uitgedaagd door hoge collegegelden, leken Lillianne's dromen van universitair onderwijs onbereikbaar, totdat ze een beurs ontving. Deze steun stelde haar in staat om haar gewenste...

  • Studenten aan de Universiteit Maastricht kunnen het hele jaar door terecht bij het Wellbeing Team voor een breed aanbod gericht op mentale en fysieke gezondheid. Dit omvat een breed scala aan activiteiten zoals de Wellbeing Wednesdays en de twee jaarlijkse Wellbeing Weeks, maar ook peer-to-peer...

  • Ylana Sour (19) wist al halverwege de middelbare school dat ze later kinderarts wil worden. “Toen ik zelf een jaar of drie à vier was, had ik een slechte ervaring met een arts. Ik hoop later als arts te laten zien dat het ook anders kan.” Ylana zit nu in het eerste jaar van de studie Geneeskunde. Ze...