Internationale Dag van de Moedertaal

Video's en podcast over taal

Hoe komt het dat in de Euregio zoveel verschillende dialecten en talen te vinden zijn? Welke taal spraken vroegere mijnwerkers in Belgisch Limburg? En ‘praten’ dieren ook met elkaar? In het kader van de Internationale Dag van de Moedertaal op 21 februari presenteren we een aantal korte video’s over onderzoek van de Universiteit Maastricht op het gebied van taal.

Bekijk hieronder de video's van professor Leonie Cornips en antropoloog Fien Lindelauff over de interactie tussen dieren, onderzoeker Nantke Pecht over de taal van vroegere mijnwerkers, en de podcast van Terra Mosana over taalontwikkeling in de Euregio Maas-Rijn.

Terra Mosana is een omvangrijk Euregionaal erfgoedproject, dat wordt ondersteund door het Interreg Euregio Maas-Rijn programma van de Europese Commissie. De podcast kwam tot stand in een samenwerking tussen de Gemeente Maastricht en het Maastricht Centre for Arts and Culture (MACCH) van de Universiteit Maastricht. Lees hier meer over Terra Mosana en de podcast.

• Van oorlogsslachtoffers weten we vaak alleen hun sterfdatum en de manier waarop zij zijn omgekomen. Dat kan anders, vindt Amanda Kluveld, universitair hoofddocent bij de Faculteit der Cultuur- en Maatschappijwetenschappen. Zij geeft een ‘gezicht’ aan slachtoffers van oorlog, in het bijzonder de...

• Journalist, columnist en schrijver H.J.A. (Henk) Hofland is op 88-jarige leeftijd overleden. In 2001 ontving Hofland een eredoctoraat van de Universiteit Maastricht.